Škoda Transportation jde do obřího německého tendru

Společnost Škoda Transportation představila 27. června na zkušebním polygonu u Velimi lokomotivu řady Emil Zátopek v designu pro německého železničního dopravce Deutsche Bahn. Lokomotiva dokáže jet až dvousetkilometrovou rychlostí.

Společnost Škoda Transportation představila 27. června na zkušebním polygonu u Velimi lokomotivu řady Emil Zátopek v designu pro německého železničního dopravce Deutsche Bahn. Lokomotiva dokáže jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Zdroj: ctk

Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek
Společnost Škoda Transportation představila 27. června na zkušebním polygonu u Velimi lokomotivu řady Emil Zátopek v designu pro německého železničního dopravce Deutsche Bahn. Lokomotiva dokáže jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Na snímku je vnitřní elektrické zařízení lokomotivy.
Společnost Škoda Transportation představila 27. června na zkušebním polygonu u Velimi lokomotivu řady Emil Zátopek v designu pro německého železničního dopravce Deutsche Bahn.
lokomotiva Škoda 109E Emil Zátopek
Společnost Škoda Transportation představila 27. června na zkušebním polygonu u Velimi lokomotivu řady Emil Zátopek v designu pro německého železničního dopravce Deutsche Bahn. Lokomotiva dokáže jet až dvousetkilometrovou rychlostí.
9
Fotogalerie

Německý velkodopravce Deutsche Bahn přichystal pro železniční průmysl jedno z nezajímavějších soust posledních let. Firma hodlá v příštích letech masivně investovat do vozového parku pro dálkovou dopravu, momentálně začala s hledáním dodavatele desítek elektrických souprav. 

Německé dráhy požadují takzvaný push pull koncept, u kterého lokomotiva může soupravu táhnout i tlačit. Šance se otevírá také pro českou Škodu Transportation, která považuje Německo za klíčový trh pro budoucnost svého byznysu. Od roku 2013 má proto v Mnichově dceru.

Mluvčí Lubomíra Černá potvrdila, že se plzeňská strojírna německého tendru zúčastní. „Věříme, že naše reference v kvalifikačním klání obstojí. Kapacity na takovouto zakázku máme také k dispozici,“ uvedla Černá.

V Německu začalo kvalifikační kolo, které potrvá řadu měsíců. Proces vyústí v rámcovou smlouvu s výrobcem, který bude Deutsche Bahn po roce 2021 dodávat dvacet vlakových souprav ročně. Němci poptávají jednopodlažní vlaky nejméně pro 485 cestujících, jako referenci žádají alespoň jednu podobnou zakázku na německém, rakouském či nizozemském trhu.

Podrobnosti o finančních nákladech či konkrétní počty vlaků ale Deutsche Bahn zatím nesdělila. „V současné době naše výzva k účasti v soutěži stále běží. Proto nebudeme nic komentovat,“ sdělila mluvčí DB Susan Lehmannová. Polský oborový web Rynek kolejowy zařadil mezi nejvážnější kandidáty společnosti Bombardier, Siemens, Stadler, CAF a Škodu.

Český výrobce bude mimo jiné spoléhat na referenci z Bavorska, pro které teď vyrábí sedm dvoupodlažních push pull souprav v hodnotě 2,6 miliardy korun. Z toho lze odhadovat, že nejnovější nákup Deutsche Bahn se bude pohybovat v řádech miliard až desítek miliard korun. Cena přitom nebude jediným kritériem.

Video placeholde
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek • Michal Nosek, Jan Pavec