První railjet má za sebou milion kilometrů. Patří k nejspolehlivějším vlakům, libují si dráhy

Výroba vlaků Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu

Výroba vlaků Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu Zdroj: Jan Sindelar

Oddělení první třídy v Railjetu Českých drah. Vlaky dostanou i business třídu
Vlak Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu
Výroba vlaků Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu
Vlak Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu
Interiér railjetu ČD
18
Fotogalerie

Vedení Českých drah má důvod dát si panáka. První ze sedmičky moderních vlaků railjet dnes překonal metu milionu ujetých kilometrů. 

Každý z modrých railjetů ujede 1230 kilometrů denně, dnešní rekordman dorazil z továrny Siemensu ve Vídni do pražského depa jako první z celé série 23. dubna 2014. Další následovaly v měsíčních rozestupech.

Dráhy své nejmodernější vlaky nasazují na linku z Prahy přes Brno a Vídeň do Štýrského Hradce, kde spolu s rakouskými kolegy jezdí ve dvouhodinovém taktu. „Tyto vlaky patří z flotily Českých drah mezi nejspolehlivější. Za více než dva roky jejich provozu pod hlavičkou národního dopravce se ještě nestalo, že by nějaký z railjetů nebyl přistaven na svůj vlak a bylo ho tak nutno nahradit jinou soupravou,“ uvedl Miroslav Kupec, člen představenstva ČD zodpovědný za úsek techniky, servis a majetek.

Pořízení railjetů přitom bylo před lety jednou z nejdiskutovanějších akvizic ČD. Nákup prosadil tehdejší generální ředitel Petr Žaluda, který využil opce Rakouských spolkových drah (ÖBB). České dráhy přitom musely odrážet především útoky plzeňské Škody, které vadil podpis smlouvy bez soutěže. Podle drah ale šlo o unikátní příležitost, která se nebude opakovat.

Oproti původně plánované akvizici 15 jednotek vše nakonec skončilo polovičatým řešením a sedmi jednotkami za 2,7 miliardy. Railjety se nicméně vedle pendolin zařadily do výkladní skříně českého dopravce. Nejpilnější pendolino má dnes najeto 3,85 milionu kilometrů.