Škoda Transportation se brání Ťokově kritice: Dodávky zpozdila změna norem

elektrická lokomotiva Škoda 109 E

elektrická lokomotiva Škoda 109 E Zdroj: Skoda Transporation

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ve sporu Českých drah a Škody Transportation neuvedl důvod zpoždění dodávek objednaných lokomotiv. Tím byly změny technických norem z roku 2008, uvedl na dnešním setkání s novináři generální ředitel tuzemského výrobce Tomáš Ignačák. Podle rozhodnutí arbitrážního soudu mají České dráhy zaplatit Škodě zhruba 1,2 miliardy korun jako doplatek ceny a inflaci. Ministr dopravy výrok soudu označil za tunelování Českých drah v přímém přenosu.

Ťoka Ignačák kontaktoval prostřednictvím sms v úterý s nabídkou setkání. Údajně chtěl dojednat s Českými drahami možnost rozložení plateb na delší dobu. České dráhy totiž mají do tří dnů od rozhodnutí, tedy do čtvrtka společnosti zaplatit 468 milionů korun jako doplatky ke kupní ceně. Dalších 760 milionů korun má následně dopravce zaplatit jako inflační navýšení. Zároveň zopakoval, že kdyby České dráhy využily nabídku na smír z loňského roku, vyšlo by to firmu levněji o zhruba 700 milionů korun.

Spor Českých drah a Škody Tra trvá od roku 2010, kdy dopravce přestal za zpožděné dodávky lokomotiv výrobci platit. Rozhodnutí o povinnosti uhradit výrobci více než miliardu korun se České dráhy podle předsedy představenstva Pavla Krtka dozvěděly v pondělí.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, stále nemohou jezdit například na tratích do Německa. Od prosince přitom s nimi České dráhy počítají pro vlaky mezi Prahou a Hamburkem.