Škoda vylepší vagony Českých drah. Za miliardu korun

České dráhy (ilustrační foto)

České dráhy (ilustrační foto) Zdroj: CTK

České dráhy se rozhodly pro další velkou modernizaci starých vagonů. Tentokrát nechají od základu přestavět 62 vagonů z počátku devadesátých let. Zakázku za více než miliardu korun získala šumperská společnost Pars nova ze skupiny Škoda Transportation.

„Cestující ocení především zcela nový interiér vozů včetně sedaček a sklopných nebo rozkládacích stolků. U vybraných míst budou k dispozici elektrické zásuvky,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Cíl: až 160 kilometrů v hodině

K mnohem významnějším změnám dojde ale v konstrukci vagonů. Drahám jde v první řadě o rozšíření vozového parku o vagony, které mohou jezdit až 160 kilometrů v hodině. V nynějším stavu jsou zmíněné vozy schopny jet pouze stodvacet.

Zakázka je rozdělena na dvě stejné části. První sérii opraví škodovácká dcera do března 2016, následně mohou dráhy využít opci na dalších 31 vozů. Vagony vyrobené ve Vagonce Studenka v letech 1991 a 1992 chtějí dráhy posléze nasadit na vlaky EuroCity a InterCity.

Tři roky trvající tendr

Zajímavostí je, že se tendr vlekl téměř tři roky. První soutěž byla navíc zrušena, neboť se dráhy rozhodly pro mnohem výraznější vylepšení parametrů, než původně zamýšlely. Omlazené vagony budou moci jezdit i ve vratných soupravách s řídícím vozem.

České dráhy mají v současnosti k dispozici zhruba 110 osobních vozů pro rychlost 200 kilometrů v hodině a téměř 500 vozů pro rychlost 160 kilometrů v hodině. Aktuálně navíc přebírají sedm souprav Railjet, které mohou jet až 230 kilometrů v hodině. Na českých kolejích se však budou muset krotit, povolené maximum je tu 160 kilometrů za hodinu. Plánovaná obnova přitom rozhodně není poslední. V běhu je tendr na vylepšení starších vagonů pro linku Praha – Berlín – Hamburk.

Antonín Prachař: Za developerské projekty ČD by měl někdo sedět