Spor ČD s plzeňskou Škodou ještě neskončil, řeší se úroky z arbitráže

lokomotiva Škody Transportation

lokomotiva Škody Transportation Zdroj: Skoda Transporation

České dráhy si stále nemohou odškrtnout spor o peníze se Škodou Transportation jako uzavřenou věc. A to přesto, že už předminulý týden poslaly na základě výroku arbitráže Škodě přes 750 milionů korun jako inflační navýšení a penále za dodávku lokomotiv. Dopravce totiž musí ještě podle generálního ředitele Pavla Krtka vyřešit otázku úroků. Ty činí 166 tisíc korun denně a nebyly součástí převodu.

„Výši úroků nyní řešíme, protistrana je každopádně vymáhá,“ řekl Krtek. Jedna z otázek mimo jiné zní, od kdy se úroky mají počítat, tedy jak dlouho byly dráhy v prodlení s platbou. Škoda úroky počítá od 17. prosince loňského roku, což by k datu převodu činilo zhruba dvacet milionů korun.

Krtek rovněž znovu hájil zaslání peněz jako nutnost, neboť dráhy si nemohou dovolit dluhy po lhůtě splatnosti vzhledem k ratingu a chystané emisi dluhopisů. Tu chtějí dráhy vydat už v květnu v celkovém objemu 300 milionů eur. Hlavním cílem je náhrada stejně velké emise z roku 2012, která je letos splatná.

Zaplacení arbitrážní sumy Škodě přitom kritizoval ministr dopravy Dan Ťok jako unáhlené. Podle Krtka ale převod schválily všechny vrcholné orgány společnosti, kde má ministerstvo dopravy rozhodující podíl.

Nulová varianta

Drážní manažer tvrdí, že nebyla jiná cesta poté, co Škoda odmítla dohodu s takzvanou nulovou variantou. Tu prosazovaly dráhy a spočívala v tom, že jim bude celá částka odpuštěna. Škoda se tak měla spokojit se 468 miliony, které dráhy poslaly už loni, neboť šlo o sumu splatnou do tří dnů od listopadového výroku arbitrážního soudu.

Škoda naopak prosazovala dohodu, podle které by se drahám odpustila zhruba 400 milionů; šlo by ovšem o bonusy v nefinančním plnění, například dodávka jednoho elektrického vlaku nebo periodické opravy. „Představenstvo drah dospělo k závěru, že dohoda by neodpovídala péči řádného hospodáře, tudíž byla nepřijatelná,“ řekl dnes Krtek.

Soudní dohra

Celá arbitráž, která se vedla o zpožděnou dodávku dvaceti nových lokomotiv, a dráhy ji zcela prohrály, bude mít ještě soudní dohru. Dráhy podaly hned dvě žaloby k běžným soudům, v nichž se mimo jiné domáhají zrušení výroku arbitrů a vrácení peněz.

I kvůli arbitráži dráhy loni spadly do ztráty 1,4 miliardy, neboť z minulých let si držely rezervu pouze na 468 milionů. Krtek chce přitom dostat osobní dopravy ČD, na jejíž vrub ztráta jde, do tří let na takzvanou černou nulu. Pomoci má mimo jiné zvýšení tržeb a marží a snížení úrokových nákladů. Zadluženost drah přesahuje 30 miliard korun.