Spory o zaměstnance už nebrání liberalizaci drah

Roční zpoždění

Roční zpoždění

V rezortu dopravy se podařilo vyřešit jednu z hlavních překážek chystané liberalizace dotované železnice. České dráhy přestaly trvat na převodu svých zaměstnanců v případě, že soutěž vyhraje konkurenční dopravce. Parametry tendrů tak tuto podmínku nebudou obsahovat.

„Jsme rádi, že padla jedna z bariér, která bránila vypsání soutěží,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „České dráhy nepočítají s tím, že by v případě vítězství jiného dopravce v tendrech ministerstva dopravy převáděly své zaměstnance,“ potvrdil obrat v postoji mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj mají dráhy pro zaměstnance uplatnění.

Tahanice přitom trvaly dlouhé týdny. Dráhy vycházely ze smlouvy z roku 2009, kde je převod zaměstnanců i se všemi benefity ke konkurenčnímu dopravci zakotven. Ministerstvo si proto u drah vyžádalo potřebné údaje, včetně mezd jednotlivých pracovníků, narazilo ale na hradbu mlčení.

Postup vedení drah podporovaly odbory. Odboráře může uklidňovat skutečnost, že podle nepotvrzených informací si chce ministr dopravy Zdeněk Žák nechat vypsání soutěží znovu schválit vládou. Ta přitom své ano vyslovila v září, není ale jisté, zda by dala liberalizaci zelenou i napodruhé. Pokud ne, celý proces otvírání trhu by se opozdil. Deníku E15 se ministra včera nepodařilo kontaktovat.

Vedle zaměstnanců bylo dalším problémem vzájemné uznávání jízdenek mezi dopravci. I tady jeví dráhy ochotu se dohodnout.

Roční zpožděníRoční zpoždění