„Příští rok to vyhlásíme,“ sdělil deníku E15 šéf SŽDC Jiří Kolář. Podle něj půjde o akci za zhruba 800 milionů korun. Zchátralý most, který měří více než 1100 metrů a čítá několik desítek oblouků, měl štěstí. Ministerstvo dopravy a jeho podřízené investorské organizace totiž hledají náhradní projekty pro čerpání evropských peněz.
Evropská komise neuznala projekty za více než deset miliard korun, ale stát má stále šanci je vyčerpat na jiných projektech. Unijní příspěvek může činit až osmdesát procent celkových nákladů.
V balíku s Negrelliho viaduktem bude i rekonstrukce kolejiště a nástupiště Masarykova nádraží, obnova stanice Bubny, která by se měla posunout blíže k metru, a celková modernizace tratě z Ruzyně do Veleslavína. Na tu už má správa železnic kladné stanovisko k vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Celkové náklady na zmíněné akce odhadují železničáři na 3,5 miliardy korun.
„Když to dobře půjde, tak se pustíme i do rekonstrukce stanice Kladno,“ doplnil Kolář. SŽDC je přitom v nemalém časovém presu. Aby získala unijní peníze, musí vše dokončit do konce roku 2015.
O dráze na letiště se hovoří už dvě desetiletí, ale zatím nepokročila ani o píď. A to navzdory tomu, že podle memoranda z roku 2008, které podepsali například tehdejší středočeský hejtman Petr Bendl, ministr dopravy Aleš Řebíček nebo pražský primátor Pavel Bém, se měli cestující svézt rychlodráhou na letiště už na Vánoce roku 2013. Sliby se dosud ukazovaly jako plané.
Stát zlevní koleje pro náklad
Ministerstvo dopravy chystá ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty na rok 2014 velké změny u poplatků za použití kolejí. Nový ceník musejí železničáři zveřejnit rok dopředu, stane se tak proto už letos v prosinci. Už teď je jisté, že koleje pro nákladní dopravce zlevní, osobním vlakům naopak podraží. Důvodem je podle ministra Pavla Dobeše nepoměr mezi oběma obory, když devadesát procent poplatků tvoří peníze za nákladní vlaky.