Správa železnic opraví nejztrátovější tuzemskou trať

Vlak řady 843, který na trati z Opavy do olomouce nyní provozují České dráhy

Vlak řady 843, který na trati z Opavy do olomouce nyní provozují České dráhy Zdroj: wikimedia.org

Trať z Opavy přes Krnov do Olomouce měla být pro ostatní vzorem. Stát si ji vybral pro pilotní soutěž o dotované rychlíky, ale volba to nebyla šťastná. Zastaralá infrastruktura nalákala pouhé dva dopravce, soutěž byla následně zrušena a liberalizace železnice odsunuta nejméně o dva roky.

Správa železniční dopravní cesty se proto rozhodla udělat ze slezsko-moravské železnice atraktivnější nevěstu. Trať čeká modernizace za zhruba miliardu korun. „V příštím roce předpokládáme zpracování projektu stavby pro stavební povolení a výběr zhotovitele, vlastní realizace je plánována na rok 2015,“ sdělil mluvčí správy železnic Pavel Tesař. Na trati by se mimo jiné měla zvýšit rychlost z nynějšího maxima 75 kilometrů v hodině, vyšší bude i kapacita.

Stanice se dočkají nových nástupišť. Jejich absence byla mimo jiné terčem kritiky při vypisování tendrů na rychlíky. Řada stanic na trase ani nástupiště nemá, ministerstvo dopravy přitom požadovalo nízkopodlažní soupravy. Zmodernizovaná trať by měla výrazně snížit i požadované dotace na rychlíky.

Podle údajů z roku 2010, které si v rámci soutěžního klání vybojoval na ministerstvu majitel společnosti RegioJet Radim Jančura, tady stát na jeden vlakový kilometr doplácel 225 korun. To s přehledem předčí všechny ostatní tratě. Správa železnic počítá s tím, že jí na obnovu přispěje Evropská unie. Bude ale přitom pod časovým tlakem, rok 2015 je posledním, kdy bude možné čerpat prostředky ze současného Operačního programu Doprava.

Vítězství Českých drah
Do soutěže o provozování rychlíků na trati Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc se přihlásili dopravci Arriva a RegioJet. Arriva byla pro nesplnění kvalifikace svých zaměstnanců vyřazena a soutěž následně zrušena. Vítězství tak mohly slavit České dráhy, které se klání ani neúčastnily. Pro následující roky mají dráhy trať jistou, harmonogram liberalizace železnice s ní pro první vlnu nepočítá.