Stát chystá obří tendr na drážní komunikace

České dráhy

České dráhy Zdroj: profimedia.cz

Stát dá vůbec poprvé šanci konkurenci při zajištění provozu železničních komunikačních zařízení. V kancelářích ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty se připravuje obří tendr, jehož vítěz získá kontrakt na čtyři roky v předpokládané hodnotě dvě miliardy korun. Pro železnici bude muset zajistit bezchybný provoz například datových, rádiových a telefonních sítí, ale také třeba požární signalizace, hodin nebo informačních tabulí.

„Ano, připravuje se veřejná zakázka s názvem Zajištění provozu a servisu železničního telekomunikačního majetku,“ potvrdil deníku E15 mluvčí ministerstva Martin Novák. Ministr Pavel Dobeš musí ovšem získat pro svůj záměr souhlas vlády, jak praví pravidlo z roku 2010 pro takto velké zakázky. To by mohl dostat ještě v září, samo vypsání tendru se předpokládá během podzimu.

Drážní komunikační systémy spravuje společnost ČD-Telematika, kterou většinově vlastní České dráhy. Ta zřejmě bude i největším favoritem chystaného tendru. Účast zvažuje například i Telefónica. „V tuto chvíli ještě nejsme rozhodnuti, zda se tendru zúčastníme,“ uvedl mluvčí Hany Farghali. ČD-Telematice by mohla zatopit i firma GTS. „Naše účast bude záviset na podmínkách a zadání tendru, a tudíž ji nemůžeme v současné době potvrdit,“ sdělila mluvčí GTS Lucie Řeřichová.

Neveřejné telefonní, datové a digitální rádiové sítě, které pomáhají řídit provoz na kolejích, mají přes 20 tisíc uživatelů a jsou umístěny ve více než šesti tisících budovách v 1500 obcích. Jejich porevoluční historie je stejně komplikovaná jako historie celé železnice. Po rozdělení státní organizace České dráhy v roce 2003 převzala třetinu železničních komunikací nově vzniklá SŽDC, dvě třetiny si nechaly České dráhy, které se nově staly akciovou společností. Péči o obě části zajišťovala organizační jednotka ČD s názvem Správa železničních telekomunikací Praha.

V roce 2008 železniční komunikace získala , na základě dvou smluv je spravuje ČD-Telematika. Obě smlouvy vyprší s koncem roku. „Cílem je zajistit provoz a servis železničního telekomunikačního majetku tak, aby nedocházelo k situacím, které mohou mít negativní vliv na bezpečnost a spolehlivost řízení železničního provozu,“ doplnil Novák z ministerstva dopravy.