Stát křísí plány na jižní železniční spoj s Vídní

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Stepan Bruner, E15

Ministerstvo dopravy si vzpomnělo na starou trasu někdejšího expresu Vindobona a začalo oprašovat plány na zavedení spoje z Prahy do Vídně přes jižní Čechy. Jedním z cílů by bylo odlehčit přetíženému prvnímu koridoru, kterým dnes vídeňské vlaky výhradně jezdí.

„Je to myšlenka živá, rádi bychom znovu prozkoumali možnosti spojení do Vídně jižní větví,“ řekl deníku E15 ministr dopravy Dan Ťok. Ministerstvo ke staronovému nápadu svádějí i nové parametry čtvrtého koridoru, který po rekonstrukci umožňuje jízdu rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

Ačkoli projekt stále zůstává ve fázi úvah a o termínech nelze hovořit, jasné obrysy začíná nabývat přímý železniční spoj mezi Českými Budějovicemi a Vídní. Ten v podobě dvou párů vlaků vyjede nejpozději v prosinci příštího roku a vyloučeno není ani zahájení provozu už letos koncem roku. Spoj by dotoval Jihočeský kraj, ministerstvo dopravy tento regionální expres nicméně označuje za první krok k budoucímu prodloužení do Prahy. To by objednával a platil stát.

Ve hře jsou dvě varianty. Stará Vindobona míjela České Budějovice a z Veselí nad Lužnicí jela přímo na hranice v Českých Velenicích. Právě tento úsek by ale bylo třeba nejprve pro dálkové expresy elektrifikovat. Pravděpodobnější proto je, že nový expres Praha–Vídeň bude alespoň zpočátku jezdit přes České Budějovice, odkud vede do Velenic nedávno elektrifikovaná trať. Podle ministra Ťoka by navíc bylo sporné vynechat největší město ležící na trase.

Delfín vyjel před padesáti lety
Proslulý expres Vindobona Berlín–Praha–Vídeň (přes Tábor) si většina cestujících dodnes spojuje především s motorovou jednotkou východoněmeckých drah řady SVT 175, které se v Československu pro dlouhý nos přezdívalo Delfín. Ta na trasu vyjela přesně před padesáti lety a s krátkou výjimkou dvou let spoj obsluhovala až do jara 1979. Kromě neobvyklého designu nabízela cestujícím tehdy nebývalý komfort. Po roce 1989 byla Vindobona povýšena na vlak EuroCity a následně přesměrována přes Českou Třebovou. Od prosince 2014 nejezdí.