„Správa železniční dopravní cesty jde cestou sbližování cen za použití dopravní cesty pro osobní a nákladní dopravu. Je to i požadavek Evropské unie,“ odůvodnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.
Cargo zatím nemá spočítáno, jak moc mu slevy pomohou, v objemu jeho přepravy může jít ale až o desítky milionů korun. Pololetní výsledky firmy sice už nejsou tak tristní jako ty za loňský rok, dvousetmilionovému plusu pomohl ale stát.
Někdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) totiž prosadil zvýšení slev pro jednotlivé vozové zásilky z patnácti na padesát procent, což Cargu pomohlo ušetřit až tři sta milionů korun. Do výsledku se promítl i prodej nevyužívaných lokomotiv dceřiné společnosti Carga působící v Polsku za 85 milionů korun.
Problém vozových zásilek
Při podrobnějším pohledu do hospodaření Carga je jisté, že situace není z dlouhodobého pohledu udržitelná. Firmě klesá objem přepraveného zboží (meziročně o šest procent), a musí šetřit třeba na dlouhodobě prodělečné přepravě vozových zásilek, které chtělo Cargo kdysi dokonce zrušit úplně. Přeprava takzvaných vozových zásilek působí každý měsíc firmě ztrátu sto milionů korun.
Kromě Carga ji v Česku žádná firma neposkytuje, je totiž náročná na pracovní sílu, na rozdíl od přepravy ucelených vlaků. Vážnost si uvědomuje i ministr dopravy Zdeněk Žák. „Je čas začít otevřeně debatovat o tom, jestli chceme vozové zásilky a jestli ČD Cargo je tou správnou firmou, anebo jestli by to měl dělat s podporou státu či bez ní někdo jiný,“ řekl ministr.
Dražší osobní doprava
Krok SŽDC se ale dotkne osobní dopravy, která podraží o 3,3 procenta. Trend zlevňování nákladní a zdražování osobní dopravy má navíc pokračovat i v příštích letech. A dominantní dopravce České dráhy už reagují, že zvýšení nebudou chtít nést na svých bedrech. „O úhradě těchto nákladů každoročně se státem či kraji jednáme. Proto bude i toto zvýšení poplatku za dopravní cestu přirozenou součástí našich nákladů, a bude tedy předmětem jednání s našimi zákazníky,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Zatímco zdražování v případě ČD zaplatí de facto stát prostřednictvím krajů nebo přímo z rozpočtu, hůře na tom budou soukromí dopravci, kteří ponesou zátěž sami.
Jak zlevňuje používání kolejí
Autor je redaktorem týdeníku Euro