Státní správa rezerv rozprodává staré mosty. Vydělá si tak na nové

Správa státních hmotných rezerv rozjela dlouho plánovaný rozprodej starých mostních konstrukcí. Prodejem starých mostních konstrukcí si stát chce vydělat desítky milionů na nákup nových mostů. (ilustrační foto)

Správa státních hmotných rezerv rozjela dlouho plánovaný rozprodej starých mostních konstrukcí. Prodejem starých mostních konstrukcí si stát chce vydělat desítky milionů na nákup nových mostů. (ilustrační foto) Zdroj: TSK Praha

Prvním kupcem je město Český Krumlov, které jeden provizorní most ze státních skladů využívá od povodní v roce 2002. (ilustrační foto)
Stát má ve skladech mosty z padesátých až osmdesátých let, které už současným nárokům nevyhovují. (ilustrační foto)
Státní zásoby mostních konstrukcí totiž mají podle usnesení vlády projít výrazným omlazením, na což si chtějí správci Státní správa rezerv rozprodává mosty hmotných rezerv vydělat prodejem starých mostních konstrukcí. (ilustrační foto)
4
Fotogalerie

Správa státních hmotných rezerv rozjela dlouho plánovaný rozprodej starých mostních konstrukcí. Prodejem starých mostních konstrukcí si stát chce vydělat desítky milionů na nákup nových mostů.

Prvním kupcem je město Český Krumlov, které jeden provizorní most ze státních skladů využívá od povodní v roce 2002. Zastupitelstvo nyní odsouhlasilo jeho odkup.

Cenu téměř padesátimetrového mostu stanovil znalec na osm milionů korun. Smlouva má být podepsána v polovině dubna. Z pohledu Státní správy hmotných rezerv je to přitom pouze první vlaštovka. Státní zásoby mostních konstrukcí totiž mají podle usnesení vlády projít výrazným omlazením, na což si chtějí správci Státní správa rezerv rozprodává mosty hmotných rezerv vydělat prodejem starých mostních konstrukcí. Ty nové by měly stát až sedmdesát milionů korun.

„Půjde o montované silniční mosty, které jsou z nových materiálů. Díky tomu mají větší nosnost. Také se snadněji přepravují, a když po nich přejíždějí auta, tak nedělají velký hluk. Takže je můžeme postavit i ve městech a obcích,“ uvedl předseda SSHR Pavel Švagr. Správa chce zároveň nakoupit lávky pro pěší a cyklisty, které ve skladech vůbec nemá.

Celkem SSHR disponuje sedmi kilometry starších mostů včetně pontonů. Jaký počet prodaných provizorních konstrukcí pokryje novou akvizici, zatím není jasné. Podle mluvčího Jakuba Linky se zájemci rýsují především na straně stavebních firem, které si mosty ze státních skladů často půjčují kvůli provizorním řešením na dopravních stavbách.

Stát má ve skladech mosty z padesátých až osmdesátých let, které už současným nárokům nevyhovují. Jsou například příliš těžké, hlučné a nevejdou se na ně dvě auta vedle sebe. Stát je používá při mimořádných situacích, například po povodních. V takových případech je mají obce zdarma na tři roky. Zmíněný Český Krumlov měl bezplatnou zápůjčku prodlouženou na šest let, po vypršení platí nájem dvacet tisíc korun měsíčně.