Otevírání tratí konkurenci nabírá v Česku zpoždění

Leo Express

Leo Express Zdroj: E15 Stepan Bruner

Strojvedoucí Leo Expressu
Leo Express
Leo Express
Leo Express
Leo Express
14
Fotogalerie

Liberalizace dotované železnice se zadrhla. Podle plánů ministerstva dopravy se otevírání rychlíkových tratí konkurenci odsouvá zhruba o dva roky. To se týká především tratí Pardubice–Liberec–Ústí nad Labem a Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc, kde by měli vítězové chystaných tendrů vyjet až koncem roku 2020. Původní harmonogram přitom počítal s prosincem 2018.

Odklad nastal už několikrát. Vyplývá to z materiálu, který včera nesl ministr dopravy Dan Ťok na vládu. Kabinet jej ale odložil na neurčito s tím, že se jím musí nejdříve zabývat koaliční rada. Dokument přitom doznal dalších změn. Ministerstvo z plánů na vpuštění konkurence pro nejbližší léta vyškrtlo elektrifikované tratě z Prahy přes Ústí nad Labem do Děčína a z Prahy přes Ústí nad Labem a Chomutov do Chebu.

„S ohledem na konzultace, při kterých byl vzat v úvahu i názor společnosti České dráhy vlastněné Českou republikou, se navrhuje zaměnit tento provozní soubor za jiný,“ píší ministerští úředníci. Místo toho dají do soutěží rychlíky Praha–Hradec Králové, Kolín–Ústí nad Labem a Praha–Havlíčkův Brod–Brno. Vítěz by měl vyjet v prosinci 2021.

České dráhy tak poté, co ministerstvo po jejich protestech ustoupilo od takzvané státní půjčovny vlaků, mohou slavit další vítězství. Nynější smlouva s ministerstvem vyprší v roce 2019 a vše směřuje k jejímu prodloužení formou přímého zadání. To kritizuje konkurence. „S krátícím se časem reálně hrozí zafixování monopolu ČD v dotované dálkové dopravě i po roce 2019,“ uvedly ve společném prohlášení firmy RegioJet, ArrivaLeo Express.