Vysokorychlostním vlakem po Česku nejdříve za 13 let, říkají železničáři

vysokorychlostní železnice z Pekingu do Kantonu

vysokorychlostní železnice z Pekingu do Kantonu Zdroj: profimedia.cz

Vysokorychlostní vlak TGV
Vysokorychlostní jednotka Deutsche Bahn ICx od Siemensu
Vysokorychlostní jednotka ICx od Siemensu
Vysokorychlostní jednotka ICx od Siemensu
Vysokorychlostní jednotka Siemens ICx pro Deutsche Bahn
10
Fotogalerie

ýstavbu vysokorychlostních železničních tratí v České republice významně uspíší změny v legislativě, pokud poslanci schválí novelu stavebního zákona. Teoreticky by tak v roce 2030 například mohla existovat část trati Praha - Drážďany, řekl ředitel odboru strategie Správy železniční dopravní cesty Radek Čech.

V Pardubicích se koná dopravní konference, jedním z témat jsou právě rychlostní železniční tratě. SŽDC pracuje na studiích proveditelnosti tratí mezi Prahou a Drážďany nebo Prahou, Brnem a Břeclaví, což potrvá dva až tři roky.

"Opravdu záleží na legislativním prostředí. U nás železniční síť není ve špatném stavu. Počet vlaků roste, počet cestujících roste. Ale tratě máme kapacitně nevyhovující, vlaky se nám tam nevejdou. Řešíme novou kapacitu pro budoucí vlaky," řekl Čech.

"Česká republika má tu výhodu, že naskakuje do vlaku vysokorychlostních tratí poměrně pozdě, může se učit ze zkušeností i chyb ostatních," řekl předseda HighSpeed fóra Mezinárodní železniční unie Andrew McNaughton.

Do třetího čtení jde příští týden novela stavebního zákona, uvedl poslanec Martin Kolovratník z hnutí ANO. Počítá mimo jiné se společným povolením, které slučuje územní a stavební řízení s posudkem vlivu na životní prostředí EIA. "Je to velký posun směrem ke zrychlení výstavby, protože spojením procesů zabráníme obstrukcím v jednotlivých řízeních," řekl Kolovratník.

V Evropě už existuje 8000 kilometrů rychlotratí, kde vlaky mohou jezdit na nově postavených tratích rychlostí 250 kilometrů za hodinu a více, uvedl výkonný ředitel Společenství evropských železničních společností Libor Lochman. Díky tratím vznikne víc pracovních příležitostí, lidé mohou dojíždět za prací ze vzdálenějších regionů, kde je nižší nezaměstnanost, nebo se sníží počet aut na silnicích, uvedl.

"Důležité je, aby došlo k mezivládním dohodám s Německem, Polskem, Rakouskem, abychom mohli propojit velká města," řekl Lochman.