Stavbaři začali prohlubovat Vltavu, nákladní lodě budou moci převézt o stovky tun více | E15.cz

Stavbaři začali prohlubovat Vltavu, nákladní lodě budou moci převézt o stovky tun více

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Ředitelství vodních cest (ŘVCČR) zahájilo prohlubování nejdelší české řeky v devíti úsecích mezi Prahou a Mělníkem. Stavbu za 127 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury má společnost Zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě dokončit do konce roku. Po vůbec prvním zvýšení povoleného ponoru ze 180 na 220 centimetrů budou moci rejdaři převážet až o pět set tun více nákladu na jedné lodi, polepší si až o třetinu. Podvodní bagry budou hrabat například v Troji, Modřanech nebo na Štvanici.

„Stavba podstatně zvýší ekonomiku plavby i konkurenceschopnost vodních dopravců vůči silničním,“ řekl Lukáš Hradský, spolumajitel rejdařské firmy Evropská vodní doprava – Sped. „Odhadujeme růst výnosů dopravců o deset procent. Nepočítá se ani tak s příbytkem lodí na Vltavě, jako spíš se zefektivněním plaveb,“ doplnil Lubomír Fojtů, ředitel ŘVCČR.

Do Prahy prý obvykle dováží motorové nákladní lodě štěrk pro betonárky, přičemž nevyšší povolená váha nákladu je nyní 750 tun. Kapacita mnoha lodí přitom činí až 1100 tun. Díky prohloubení řeky tak budou dopravci smět využít plnou kapacitu svých lodí.

„Plné využití pomůže nahradit automobily ve větším množství. Pro Prahu to představuje značný přínos,“ podotkl Hynek Beneš, ředitel pražské pobočky Státní plavební správy. Podle Fojtů by lodě mohly v budoucnu výrazně pomoci s odvozem vytěženého materiálu při budování tunelů metra.

Přívozům hrozí likvidace, ministerstvo couvá od požadavků na nákladnou techniku

Prohloubeno bude celkem 43 kilometrů vodní cesty v úsecích, kde současný ponor nedosahuje 2,2 metru. Celkem mají bagry vytěžit 130 tisíc metrů krychlových materiálu. Část z něj bude znovu využita.

Akce je součástí komplexního projektu, kterým chce ŘVCČR zlepšít splavnost úseku mezi Mělníkem a Prahou. Zároveň probíhají rekonstrukce desítky mostů nebo modernizace plavební komory na Štvanici. Celkové náklady činí dvě miliardy korun, část pokryjí finance z evropských fondů.

Podvodní bagry už prohlubují koryto Vltavy v Praze Hodkovičkách:

Podvodní bagry už prohlubují koryto Vltavy v Praze HodkovičkáchPodvodní bagry už prohlubují koryto Vltavy v Praze HodkovičkáchAutor: ČTK

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!