Přívozům hrozí likvidace, ministerstvo couvá od požadavků na nákladnou techniku

Přívoz v Praze

Přívoz v Praze Zdroj: ČTK

Zánik definice přívozních lodí a povinnost vybavit tato plavidla rozsáhlým a nákladným navigačním zařízením. To jsou dle provozovatelů a části poslanců dvě nejproblematičtější opatření obsažená v chystané novele zákona o vnitrozemské vodní dopravě z dílny ministerstva dopravy. Provoz přívozů mohou dokonce zlikvidovat. Proti novele zákona se už postavil sněmovní hospodářský výbor, rezort Dana Ťoka (za ANO) proto částečně ustoupil.

„Ministerstvo se pokusilo propašovat do transpozice evropské normy opatření šikanózního charakteru pro provozovatele lodí na vnitrostátní dopravě. Návrh nutí k nákupu navigačních zařízení, takzvaných transpondérů v nesmyslném rozsahu. U přívozů je pitomost instalovat zařízení za 150 tisíc korun s displejem velkým jako televize,“ říká poslanec hnutí STAN Petr Pávek, člen hospodářského výboru.

Stejně jako Pávek nahlíží na ministerský návrh i Zdeněk Bergman, který se společností Pražské Benátky provozuje zhruba sedmdesát procent pražských přívozů. Předloni firma přepravila téměř půl milionu pasažérů.

„Provoz přívozů by to znemožnilo stejně jako stavbu nových lodí. Mít 27 centimetrů velký displej s klávesnicí a myší na přívozech, kde ani není kormidelna, nedává smysl,“ uvádí Bergman, který je zároveň předsedou Vševltavského spolku.

Ministerstvo proto uvedlo, že po dohodě s hospodářským výborem vyjme převozní lodě z povinnosti užívat navigační zařízení. Zavedení obhajovalo tím, že přívozy dopravují až desítky osob i v hustém provozu i za zhoršených meteorologických podmínek, či dokonce snížené viditelnosti. Od zrušení definice přívozních lodí ale úřad ustoupit nehodlá, specifikace je údajně nadbytečná. To, dle Bergmana, zařadí přívozy do stejné kategorie, ve které jsou osobní lodě, čímž se mají zvýšit nároky vztahované na přívozy.

Spolek je proto připraven předložit vlastní návrh novely, dříve se ale jeho zástupci zúčastní jednání s ministerstvem dopravy. „Tomu bude předcházet setkání s Giovannim Giustem, benátským radním a prezidentem benátských gondoliérů a loďstev,“ řekl Bergman. Cílem je od tamních úředníků a provozovatelů získat potřebné zkušenosti s právními změnami. Cesty do Itálie se má zúčastnit i místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO).

Výbor se zatím dohodl se zástupci ministerstva na tom, že Ťokův rezort připraví změny vlastní novely. Pokud by výboru nestačily, pozměňovací návrhy sepíše výbor. Návrh poté poputuje do druhého čtení ve druhé polovině ledna.