Strojvedoucí ČD jezdí až do rakouského Lince

Lokomotiva Taurus

Lokomotiva Taurus Zdroj: mmspektrum.com

Na státních hranicích mezi Českou republikou a Rakouskem se přestávají měnit strojvedoucí. Jde o další novinku ve spolupráci Českých drah (ČD) a Rakouských spolkových drah (Österreichische Bundesbahnen - ÖBB).

Zaměstnanci ČD řídí u vybraných spojů rakouské lokomotivy Taurus až na hlavní nádraží v hlavním městě Horních Rakous Linci. V budoucnu by měli jezdit i rakouští strojvedoucí až do Českých Budějovic. Uvedl to mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Samotné lokomotivy rychlíků a spěšných vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem se na hranicích nevyměňují již několik let.

Od nového jízdního řádu, který začne platit od 9. prosince, se po dohodě s ÖBB mezi Českými Budějovicemi a Lincem také rozšíří počet přímých spojů. Celkem mezi nimi bude pendlovat šest párů vlaků bez nutnosti přestupu. „Provoz vlaků bez výměny strojvedoucích na hranicích znamená efektivnější provoz s menším rozsahem prostojů, zjednodušuje přeshraniční provoz, což může vést v některých případech k jeho zrychlení,“ řekl mluvčí.

Perfektní němčina nutná

Strojvedoucí ČD, kteří jezdí až do Lince, musejí ovládat perfektně němčinu. Osm českých strojvedoucích prošlo školicím střediskem ÖBB v rakouském Wörthu stejně jako všichni jejich rakouští kolegové. „Příprava i závěrečná zkouška probíhala kompletně v němčině, což prověřilo jazykovou znalost našich zaměstnanců. Kurz byl zaměřen na znalost rakouských dopravních a návěstních předpisů a dalších potřebných norem,“ uvedl ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák. Strojvedoucí tak získali platnou licenci pro Rakousko a zároveň osvědčení od Rakouských spolkových drah.

Velmi dlouho tato spolupráce ČD funguje s německými DB na vlacích EuroCity a EuroNight, kdy Češi jezdí do Drážďan nebo Lipska a Němci recipročně do Prahy. Čeští strojvedoucí míří také na tratě v Polsku, konkrétně do Katovic, nebo na Slovensku. Tam jezdí až do Štúrova na slovensko-maďarské hranici nebo do východoslovenského Trebišova. Do Rakouska dosud jezdili čeští strojvůdci pouze do takzvané pohraniční přechodové stanice - to znamená třeba z Nových Hradů do Gmündu, nebo na trase Znojmo-Vídeň do Retzu.