Tesla musí bojovat o pozici, s novým modelem vstoupí na zaplněný trh

Model Y

Model Y Zdroj: ČTK

Model Y
Model Y
Model Y
Model Y
Škoda Vision E
8
Fotogalerie

Již čtvrtý elektromobil představila v uplynulém týdnu automobilka Tesla. Modelem Y chce proniknout do segmentu středních SUV, přičemž vozu nasadila cenovku obdobnou, jakou mají v této kategorii vozy s konvenčním pohonem. Pohybovat se bude pod 900 tisíci korunami. Tato verze se však na trh dostane až za dva roky, v té době chce už mít vlastní flotilu elektromobilů velká část automobilek. 

Do roku 2022 se na celosvětovém trhu objeví 207 elektrických vozů, do vývoje a výzkumu poputuje celkem 255 miliard dolarů (5,8 bilionu korun), uvádí analýza společnosti AlixPartners.

I přesto je podle analytiků snaha prosadit se mezi SUV z pohledu Tesly rozumným krokem. O vozy s vyšší stavbou karoserie je po celém světě rostoucí zájem, podobně přitom přemýšlí také ostatní automobilky. „Je to rozhodně směr, jakým musí automobilky jít a pro Teslu se jedná o nejdůležitější segment,“ uvádí pro CNBC Karl Brauer ze společnosti Cox Automotive. Jessica Caldwellová z analytické společnosti Edmunds zároveň uvádí, že model Y je prvním vozem Tesly, který nepřichází s „wow“ efektem, ale cílí na běžné zákazníky.

Také proto se uvedení nové Tesly nesetkalo s příznivým ohlasem v Číně, který je největším světovým elektromobilním trhem. Mnozí fanoušci značky na sociálních sítích poukazovali na podobnost se sedanem 3 a vyzdvihovali domácí automobilku NIO, která chce bojovat proti západní konkurenci rovněž malými SUV.

Že budou hrát SUV a crossovery klíčovou roli, potvrdila také mladoboleslavská Škoda, která v Ženevě představila model iV. Ten velikostí i tvarem se splývavou zádí spadá do stejné kategorie jako Tesla Y. Do výroby by se přitom vozidlo mělo dostat již příští rok. Výrobce slibuje také obdobný dojezd, tedy přibližně 500 kilometrů, cenově by nová škodovka proti konkurenci měla bojovat pomocí sdílené platformy MEB, na které budou stát elektromobily koncernu Volkswagen.

Ačkoliv se doposud Škoda o závod s nulovými emisemi nezapojila, do roku 2022 chce představit celkem deset aut s elektrickým pohonem. Již letos by se měl na trh dostat hybridní Superb.

Na stejné platformě jako Škoda přitom začíná své elektromobily stavět také Volkswagen, který přijde s řadou I.D. Již letos začne wolfsburský gigant přijímat objednávky na první model s cenovkou kolem 30 tisíc eur (770 tisíc korun), v příštím roce chtějí i Němci představit vlastní čistě elektrické SUV. Rok 2022 má být pak ve znamení elektrické dodávky.

Právě toto období je pro VW zásadní – automobilka s nelichotivou pověstí spalovacích motorů chce do roku 2023 do elektrických vozů investovat celkem 19 miliard eur. Plány počítají s tím, že se koncern stane světovou elektromobilní jedničkou s milionem prodaných kusů v roce 2025, kdy chce mít v nabídce 50 elektrifikovaných vozů.

O stejnou pozici přitom chtějí společně bojovat i automobilky Daimler a BMW. Sdílená platforma má oběma firmám ušetřit až sedm miliard eur (180 miliard korun), představení malých SUV mají naplánováno na následující dva roky.

Již nyní přitom trh elektromobilů s cenovkou do milionu korun v Evropě okupuje korejská konkurence. Kromě sedanu Ioniq nabízí i v Česku Hyundai elektrický model Kona, u kterého slibuje dojezd až 450 kilometrů. V roce 2023 by mohl koncern prodat až milion elektrických vozů ročně, obdobná čísla se očekávají i u Renaultu, o něco níže míří koncern PSA.