Ťok si chce došlápnout na Uber a spol., navrhuje vyšší pokuty

Uber, San Francisco.

Uber, San Francisco. Zdroj: Jan Sedlak

Ministerstvo dopravy chystá přísnější postihy pro nelegální taxikáře a zprostředkovatele, které činnost taxikářů bez oprávnění a dalších náležitostí umožňují. Dispečinkům a dalším zprostředkovatelům nově může hrozit za tento přečin až půlmilionová pokuta. Počítá s tím návrh novely zákona o silniční dopravě, který úřad ministra Dana Ťoka poslal do připomínkového řízení.

Zákazníci taxislužby komunikují při objednávce ve velké míře se zprostředkovateli. Ti mají rovněž silnou pozici vůči řidičům taxi, kteří jsou v řadě případů přímo jejich zaměstnanci, uvedlo ministerstvo. „Je proto na místě, aby zprostředkovatelé nesli povinnost zajistit, že zprostředkovaná přeprava bude provedena dopravcem, který má potřebné živnostenské oprávnění, a řidičem, který má oprávnění řidiče taxislužby,“ uvedl úřad s tím, že nařízení ochrání cestující i poctivé taxikáře proti praktikám nelegálních taxikářů.

Mediálně známé jsou například postihy řidičů alternativní taxislužby Uber za jízdu bez taxametru a řádného označení. Ministerstvo dopravy ale vždy uvádělo, že zákon porušují samotní smluvní řidiči, provozovatele mobilní aplikace za zprostředkování jízdy podle původní podoby zákona postižitelní nebyli.

Obce budou moci zkoušet řidiče

Právě to by nová podoba zákona měla změnit. Kromě toho úřad navrhuje zprostředkovatelům povinnost vést kompletní evidenci všech jízd. Rozšířit by se rovněž mohlo vybírání kaucí. To by se mělo podle návrhu vztahovat právě na černé taxikáře, u nichž hrozí, že se budou vyhýbat přestupkovému řízení a pokutu po nich nebude možné vymáhat.

Více pravomocí by ke kontrole taxislužby měly získat i obce. Nově by mohly po šoférech požadovat, aby se podrobili dopravně psychologickému vyšetření, které musí podstupovat například řidiči autobusů. Obcím návrh přiznává také více pravomocí při zajišťování zkoušek z místopisu a obsluhy taxametru.

Uvolněte pravidla, žádá Uber

„Věříme, že v průběhu celého procesu veřejné diskuse kolem tohoto návrhu bude vyslyšen hlas 35 tisíc cestujících, kteří používají Uber každý den po dobu téměř dvou let,“ uvedla marketingová ředitelka Uber Praha Barbora Polachová.

Nový dopravní zákon by podle ní měl být progresivní tím, že umožní více lidem přístup na trh práce jako řidiči na jedné straně a zabezpečí pohodlnější a přístupnější dopravní služby pro spotřebitele na straně druhé. Uber má nyní v Praze více než 1000 aktivních partnerských řidičů, kteří zrealizovali alespoň jednu jízdu za posledních 90 dní.

**