Tragédiemi stižené Malaysia Airlines čeká restart pod německým šéfem

Letadlo společnosti Malaysia Airlines

Letadlo společnosti Malaysia Airlines Zdroj: Darren Koch via Wikimedia Commons (GFDL 1.2)

Osm měsíců od nástupu do nejžhavějšího křesla v leteckém průmyslu dnešních dní začíná mít šéf Malaysia Airlines Christoph Mueller představu, kam nasměruje dopravce, který se ještě nevzpamatoval z loňské ztráty dvou letadel. Nové jméno šéfa bude jednou z mnoha změn, které se v rámci tříletého záchranného plánu chystají. Základem bude přehodnocení linek.

Strategie firmy by se měla přesunout k rozvíjejícím se asijským ekonomikám namísto spojování Evropy a Austrálie. Změna už probíhá. Počet linek klesl pod Muellerovým vedením o 27 procent. Zmizely spoje do Frankfurtu, Istanbulu či Brisbane.

„Dostat ceny pod kontrolu je zásadní. Pokud máte vysoké náklady, nemůžete mít konkurenceschopné ceny pro zákazníky,“ citovala Muellera agentura Bloomberg. Německý manažer ví, co říká, zkušenosti nasbíral při záchraně irského dopravce Aer Lingus.

Aerolinie měly dosud 20 tisíc dodavatelů, Mueller chce jejich počet snížit na 2500

Malaysia Airlines mezi lety 2001 a 2014 nahromadily kumulovanou ztrátu ve výši 8,4 miliardy malajsijského ringitu (přes 48 miliard korun). Loni vyplatil malajsijský suverénní fond a hlavní akcionář Malaysia Airlines s názvem Khazanah minoritní akcionáře. V rámci snižování nákladů už firmu opustilo sedm tisíc zaměstnanců a jejich celkový počet klesl na 13 tisíc. Další fází bude podle Muellera snížení počtu dodavatelů z neuvěřitelných 20 tisíc na standardních 2500.

Kompletním rebrandingem chce vedení zákazníkům poslat zprávu, že nyní prodává nový produkt. „Řada kolegů z branže mi říká, jak nám závidí, že můžeme firmu takto agresivně restartovat,“ dodal Mueller.