Aktualizováno
Úleva pro cestující i průmysl. Němečtí železničáři se dohodli s Deutsche Bahn na výši mezd

Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) a odbory strojvedoucích GDL se po sérii stávek dohodly na mzdových a pracovních podmínkách. Dohoda znamená úlevu pro miliony cestujících, včetně těch českých a také jistotu pro zásobování německého průmyslu. DB postupně do roku 2029 sníží pracovní dobu strojvedoucích na 35 hodin týdně se zachováním plné mzdy. V úterý dopoledne to oznámil personální šéf podniku Martin Seiler. 

„Spor to byl tvrdý, ale dokázali jsme se dohodnout na chytrém kompromisu,“ řekl Seiler. Tento kompromis, který bude podle Seilera založen na principu více peněz za více práce, umožní zvolit si pracovní dobu v rozmezí 35 až 40 hodin týdně. „Je to přelomové rozhodnutí,“ poznamenal.

Týdenní pracovní doba se ze současných standardních 38 hodin týdně bude snižovat postupně. Do roku 2026 klesne na 37 hodin a do roku 2029 na zmíněných 35 hodin, a to vždy se zachováním plné mzdy. Strojvedoucí se ale mohou rozhodnout pro delší pracovní závazek, což bude znamenat o 2,7 procenta vyšší hodinovou mzdu. Dráhy uvedly, že strojvedoucí a průvodčí, kteří budou místo 35 hodin pracovat 40 hodin týdně, si vydělají v konečném součtu o 14 procent více.

V rámci dohody s GDL souhlasily dráhy se zvýšením mezd, a to o 420 eur (10 600 korun) měsíčně. Pracovníci rovněž dostanou jednorázový protiinflační bonus 2850 eur (72 tisíc korun).

Strojvedoucí sdružení v odborech GDL od loňského listopadu stávkovali šestkrát. Kvůli protestům stála nejen osobní doprava, ale i ta nákladní, což vedlo k rozsáhlým problémům při zásobování průmyslu. Stávka pokaždé dolehla i na české cestující, neboť dráhy mimo jiné odřekly spoje mezi Prahou a Berlínem nebo regionální linku mezi Chebem a bavorským Marktredwitzem.

Odboráři se prostřednictvím protestů snažili DB přinutit k zavedení pětatřicetihodinového pracovního týdne se zachováním plné mzdy. Dráhy jako kompromis nabízely snížení týdenního pracovního úvazku ze současných 38 na 36 hodin, což odbory odmítly. Zmíněných 35 hodin označovaly dráhy za nereálný požadavek ohrožující provoz železnice.