Analýza byla hotová již v červenci minulého roku, ale z důvodů, které znají pouze washingtonští insideři, se úřad rozhodl o výsledcích svého bádání veřejnost neinformovat. Na publikaci došlo až poté, co v pondělí ve státě Západní Virginie vykolejil vlak s nákladem surové ropy a následný požár donutil stovky tamních rodin k evakuaci.
Pondělní neštěstí bylo dosud posledním z řady podobných událostí. Z vysokých funkcí na ministerstvu dopravy zazněly hlasy volající rázně po odolnějších železničních cisternách, účinnějších brzdných systémech a dalších bezpečnostních opatřeních. Nic z toho ovšem nevysvětluje osmiměsíční prodlevu mezi vyhotovením analýzy a jejím zveřejněním.
Potřebujeme nové předpisy
„Ve světle pondělního neštěstí je zřejmé, proč potřebujeme postupovat při zavádění nových předpisů co nejrychleji,“ řekl šéf odboru bezpečnosti rizikových materiálů, ropovodů a plynovodů washingtonského ministerstva obrany Tim Butters, aniž by naznačil, proč tedy jeho úřad výsledky tak důležité analýzy téměř tři čtvrtě roku tajil.
Objem hořlavých látek převážených po železnici za posledních deset let prudce vzrostl, především následkem intenzivní těžby ropy v Severní Dakotě a Montaně. Agentura AP neuvedla, kolik takových materiálů převezly americké železnice v roce 2005, ale ministerstvo dopravy podle ní očekává, že letos se po kolejích přepraví 900 tisíc cisteren naplněných etanolem nebo ropou. Každý z nich pojme necelých 110 tisíc litrů hořlavé kapaliny.
Na letošní rok předpovídá ministerská analýza 15 vážných případ vykolejení. V roce 2034, budou-li v mezidobí postupně zaváděna zmíněná bezpečnostní opatření, by měl počet takových neštěstí klesnout na pět ročně. Celkové škody by se mohly pohybovat mezi čtyřmi a 4,5 miliardami dolarů.