Uzemněné boeingy přijdou aerolinky draho. Škody jdou do desítek miliard

Odstavené Boeingy 737 MAX amerických Southwest Airlines

Odstavené Boeingy 737 MAX amerických Southwest Airlines Zdroj: Reuters

Odstavené letouny 737 MAX aerolinek Southwest Airlines
Odstavené letouny 737 MAX aerolinek American Airlines
Letadla společnosti American Airlines.
Odstavené letouny Boeing 737 MAX v areálu závodu výrobce
Odstavené letouny Boeing 737 MAX v areálu závodu výrobce
19
Fotogalerie

Letečtí dopravci, kteří mají ve flotile „nepoužitelné“ Boeingy 737 MAX, prožívají výjimečně náročné období. Velké americké aerolinky stojí odstávka letadel miliardy korun, stamiliony odepisuje i český dopravce Smartwings.

K nejpostiženějším patří Southwest Airlines, jež mají hned 34 problémových letadel – nejvíce ze všech amerických dopravců – a dalších 75 mají obdržet příští rok. Jen v započatém čtvrtém čtvrtletí stála firmu odstávka letadel téměř pět miliard korun. Dalších deset miliard činil účet v předešlé části roku. Společnost provozující více než sedm set letadel navíc očekává další nárůst škod v příštím roce.

Astronomicky vysoký účet za nemožnost používat MAX vyčíslila i jedna z vůbec největších aerolinek American Airlines. Minulý týden zvýšila odhad nákladů způsobených odstávkou strojů na 12,5 miliardy korun. Stejně jako Southwest Airlines však vykázala meziroční růst zisku v důležitém třetím čtvrtletí, které zahrnuje letní sezonu. American Airlines si polepšily o 12,5 procenta na deset miliard korun, Southwest zvýšily zisk o sedm procent na 15 miliard korun.

Vysoké náklady způsobené uzemněním Boeingů pociťuje i český dopravce Smartwings, který odstavil sedm letadel. Jeho majitel Jiří Šimáně letos v březnu pro Lidové noviny řekl, že škody pravděpodobně přesáhnou sto milionů korun měsíčně. Zmínil, že se jedná jen o nepřímé náklady, tedy splátky letadel, pojištění či údržbu. Situace dopadá i na dceřiné České aerolinie.

Kdy úřady povolí návrat MAXů na nebe, zatím není jasné. Nejoptimističtější náznaky zmiňují konec tohoto roku, aerolinky ale spíše počítají s nejbližším termínem v únoru příštího roku. „Vložili jsme naši budoucnost do rukou Boeingu a naše letadla jsou uzemněna. S Boeingem chceme řešit naše škody,“ citovala stanice CNBC šéfa aerolinek Southwest Garyho Kellyho.

Řada aerolinek už avizovala, že bude po Boeingu požadovat odškodnění. Sám americký výrobce letadel v červnu odhadl, že ho kompenzace vyjdou na asi 115 miliard korun. Bank of America Merril Lynch dříve uvedla, že celkem dosud stála krize Boeing přes 184 miliard korun a náklady rostou.

To se dle rady ekonomických poradců Bílého domu promítlo i do meziročního růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí – problémy Boeingy měly umazat čtyři desetina procenta z růstu.

Rok od první katastrofy Boeingu 737 MAX - přehledné shrnutí ve třech minutách

Video placeholde
Boeing 737 MAX: rok od první katastrofy • Štěpán Bruner, E15