Uzemněné boeingy přijdou aerolinky draho. Škody jdou do desítek miliard
Letečtí dopravci, kteří mají ve flotile „nepoužitelné“ Boeingy 737 MAX, prožívají výjimečně náročné období. Velké americké aerolinky stojí odstávka letadel miliardy korun, stamiliony odepisuje i český dopravce Smartwings.
K nejpostiženějším patří Southwest Airlines, jež mají hned 34 problémových letadel – nejvíce ze všech amerických dopravců – a dalších 75 mají obdržet příští rok. Jen v započatém čtvrtém čtvrtletí stála firmu odstávka letadel téměř pět miliard korun. Dalších deset miliard činil účet v předešlé části roku. Společnost provozující více než sedm set letadel navíc očekává další nárůst škod v příštím roce.
Astronomicky vysoký účet za nemožnost používat MAX vyčíslila i jedna z vůbec největších aerolinek American Airlines. Minulý týden zvýšila odhad nákladů způsobených odstávkou strojů na 12,5 miliardy korun. Stejně jako Southwest Airlines však vykázala meziroční růst zisku v důležitém třetím čtvrtletí, které zahrnuje letní sezonu. American Airlines si polepšily o 12,5 procenta na deset miliard korun, Southwest zvýšily zisk o sedm procent na 15 miliard korun.
Vysoké náklady způsobené uzemněním Boeingů pociťuje i český dopravce Smartwings, který odstavil sedm letadel. Jeho majitel Jiří Šimáně letos v březnu pro Lidové noviny řekl, že škody pravděpodobně přesáhnou sto milionů korun měsíčně. Zmínil, že se jedná jen o nepřímé náklady, tedy splátky letadel, pojištění či údržbu. Situace dopadá i na dceřiné České aerolinie.
Kdy úřady povolí návrat MAXů na nebe, zatím není jasné. Nejoptimističtější náznaky zmiňují konec tohoto roku, aerolinky ale spíše počítají s nejbližším termínem v únoru příštího roku. „Vložili jsme naši budoucnost do rukou Boeingu a naše letadla jsou uzemněna. S Boeingem chceme řešit naše škody,“ citovala stanice CNBC šéfa aerolinek Southwest Garyho Kellyho.
Řada aerolinek už avizovala, že bude po Boeingu požadovat odškodnění. Sám americký výrobce letadel v červnu odhadl, že ho kompenzace vyjdou na asi 115 miliard korun. Bank of America Merril Lynch dříve uvedla, že celkem dosud stála krize Boeing přes 184 miliard korun a náklady rostou.
To se dle rady ekonomických poradců Bílého domu promítlo i do meziročního růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí – problémy Boeingy měly umazat čtyři desetina procenta z růstu.
Rok od první katastrofy Boeingu 737 MAX - přehledné shrnutí ve třech minutách
