V ČD Cargo hrozí velké propouštění, varují odbory

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CD Cargo

Drážní odbory se bojí masivního propouštění ve ztrátové firmě ČD Cargo. Spojují jej s nejnovějším krokem managementu, který se prý rozhodl finančně oddělit ztrátové podnikání v přepravách jednotlivých vozových zásilek od výnosnější přepravy ucelených vlaků.

V loňském roce Cargo skončilo ve dvoumiliardové ztrátě, a oživení se dosud nekoná. „Státní dopravce na nevýhodné přepravě zásilek tratí 100 milionů korun měsíčně,“ řekl místopředseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) a člen dozorčí rady ČD Cargo Radek Nekola. Podle ministra dopravy Zdeňka Žáka ale nehrozí propouštění v takové míře, jaké se odbory obávají.

„Vedení společnosti vyhodnotilo probíhající restrukturalizaci a konstatovalo, že slibovaná podpora státu pro přepravy jednotlivých vozových zásilek, zůstala jen na papíru,“ uvedl Nekola. Dodal, že podle dozorčí rady Carga není možné za stávající situace jednotlivé zásilky dále vozit a křížově je financovat z výnosnějších zakázek. Dopravce kvůli této zátěži totiž není schopen nabízet konkurenceschopnou cenu a prohrává v soutěžích se soukromými dopravci, kterým stát provoz ztrátových zásilek nenařizuje.

„Odbory proto budou chtít slyšet od ministra dopravy Zdeňka Žáka jasné rozhodnutí, zdali chce přepravu jednotlivých zásilek udržet na železnici, nebo zdali ji má Cargo přestat zajišťovat,“ uvedl předseda OSŽ Jaroslav Pejša. Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura sice deklaroval, že jejich provoz podpoří úlevami, žádné se ale ve skutečnosti nepodařilo prosadit. Slevy za použití kolejí ve výši zhruba 300 milionů korun zrušil Drážní úřad a ministerstvo jako odvolací orgán dosud nerozhodlo. Není ani k dispozici lacinější nafta osvobozená od poplatků za obnovitelné zdroje, dodal šéf nejsilnější odborové centrály na železnici.

O místo může přijít 600 lidí

Podle Nekoly nyní vedení společnosti oznámilo, že hledá úspory odpovídající ekvivalentu platu 1600 zaměstnanců s tím, že zeštíhlení společnosti se nesmí projevit snížením jediné koruny tržeb a zároveň poškodit přepravní síť podniku. Takové zadání je ale nereálné a v konečném důsledku vedení nezbude než začít skutečně propouštět, obává se Nekola.

Žák v rádiu Impuls prohlásil, že pokud ČD Cargo nebude mít dost práce, zaměstnanci budou ztrácet svá místa. Neočekává ale propouštění v takové míře, o jaké mluví odbory. „Jsem si prakticky jist, že to nebude 1600 zaměstnanců. Nějací to budou, ale bude to zlomek tohoto čísla. Řádově stovky,“ řekl Žák. „Zatím to všechno vypadá na to, že nejméně 1000 z těch 1600 zaměstnanců udržíme,“ dodal.