„Jedná se tady o seznam 64 důležitých dopravních staveb, které mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992,“ uvedl ministerský předseda. „To je teď ze strany Evropské komise problematizováno. Je požadováno, aby u těchto 64 staveb proběhlo nové posouzení vlivu na životní prostředí. To by samozřejmě řadu těchto staveb mohlo zdržet až o několik let,“ řekl.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se zásadní jednání o výjimce pro Českou republiku v Bruselu uskuteční 3. února. Problém nesouladu tuzemského posuzování vlivu na životní prostředí s unijními pravidly řeší Evropská unie s Českem už čtyři roky, kdy kvůli tomu zahájila řízení o porušování unijních práv. ¨
Neúspěšná jednání
Dosavadní jednání nicméně k dohodě nedospěla, připustil Ťok. Česká strana se nyní pokusí evropské úřady přesvědčit k přijetí kompromisu, kdy by pro část z uvedených 64 projektů Česko nový proces EIA udělalo výměnou za to, že u prioritních staveb ji naopak nebude EU vyžadovat.
Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova. Nový proces EIA, pokud se nepodaří vyjednat výjimku, by měl absolvovat i poslední chybějící úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence.
Zatím si Sobotka nemyslí, že by už u nějaké stavby nabíhalo zpoždění. Chyby vidí premiér především u předchozích vlád, které podle něj záležitost zanedbaly.
Zvláštní režim
Vyřešení tohoto problému je podle něj hlavní letošní prioritou Česka v komunikaci s Evropskou unií. S Evropskou komisí budou primárně jednat ministři dopravy Dan Ťok (za ANO) a životního prostředí Richard Brabec (ANO). Sobotka je připraven se do jednání také vložit. Cílem je s Evropskou komisí vyjednat takový režim, aby bylo možno tyto stavby zahájit.
„Naše priority směřují k tomu, abychom zejména uvolnili výstavbu tam, kde už vláda je připravena, kde Ředitelství silnic a dálnic dosáhlo potřebných povolení a jsme schopni tyto stavby realizovat,“ poznamenal premiér.
Členy Porady ekonomických ministrů (PEM) jsou předseda a místopředsedové vlády, ministr dopravy, ministryně pro místní rozvoj, ministr zemědělství, ministr průmyslu a obchodu a ministryně práce a sociálních věcí. Scházet by se měla minimálně jednou za čtvrt roku, obvykle je ale svolávána podle potřeby.