Vagony po nehodách mizejí z polí jen pomalu, připrava tendrů trvá dlouho

Poházené vagony na poli u Převýšova na Královéhradecku

Poházené vagony na poli u Převýšova na Královéhradecku Zdroj: Daniel Novak

Okolí kolejí po železničních nehodách často stále „zdobí“ havarované vagony. Státní společnosti ČD Cargo se totiž nedaří vozy rychle zlikvidovat mimo jiné kvůli složité přípravě tendrů. Dále se zatím dostal případ vykolejených vagonů v České Třebové.

Nehodu na začátku loňského léta způsobil vlak AWT, který projel návěstidlo a naboural do stojící soupravy ČD Cargo. „Před vypsáním tendru na šrotařskou firmu bylo nutné vyjasnit právní povinností mezi viníkem nehody, vlastníkem vozů firmou Wagon Servis Trenčín a dopravcem vozů, kterým bylo ČD Cargo. Proto časová prodleva,“ uvedla mluvčí mateřských Českých drah Radka Pistoriusová.

Poházené vagony na poli u Převýšova na KrálovéhradeckuPoházené vagony na poli u Převýšova na Královéhradecku | Daniel Novak

Tendr už má svého vítěze, nyní se podle ní řeší vstup na pozemek, který patří městu Česká Třebová. „Po podpisu smlouvy by samotný proces likvidace vozů spolu s úpravou pozemku měl proběhnout do čtrnácti dnů od předání vozů. Termín předání vozů se předpokládá v březnu,“ doplnila mluvčí.

Poházené vagony na poli u Převýšova na KrálovéhradeckuPoházené vagony na poli u Převýšova na Královéhradecku | Daniel Novak

Poházené vagony stále zdobí pole i po loňské nehodě u Převýšova na Královéhradecku. Podle Pistoriusové je případ „ve stadiu vyhlášení tendru na subjekt, který provede fyzickou likvidaci vozů“. Kdy bude šrot odklizen, není jasné. Zda ČD Cargo platí nějaké odškodné majitelům pozemků, firma nesdělila.