Vagony pro Posázavský pacifik zmodernizuje Pars Nova za 102 milionů

Vagony řady Bmto na nádraží Praha - Braník na trati Posázavského Pacifiku

Vagony řady Bmto na nádraží Praha - Braník na trati Posázavského Pacifiku Zdroj: Elektracentrum via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Patrové vagony pro pražské příměstské linky zmodernizuje pro České dráhy za 102 milionů korun společnost Pars Nova patřící do skupiny tuzemského výrobce kolejové techniky Škoda Transportation. Celkem společnost revitalizuje dvanáct vagonů. Měly by získat nové sedačky, elektrické zásuvky nebo wi-fi připojení k internetu. Modernizované vozy mají na pražských příměstských linkách nahradit dosluhující pantografy, nazývané též lidově "žabotlamy."

„S modernizovanými vozy počítáme v pracovní dny pro posilové vlaky na příměstských elektrifikovaných linkách v okolí Prahy. V provozu budou s řídicími vozy a lokomotivami. O víkendech tyto vozy použijeme pro zvládnutí silnější frekvence na Posázavském pacifiku,“ uvedl člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Vozidla by měla získat zcela nový interiér, nově čalouněná sedadla a záchody s uzavřeným systémem. Vybaveny by podle ČD měly být LCD displeji pro informování cestujících a zásuvkami pro napájení drobné elektroniky. Změnou by měly projít i dveře, které budou nově ovládány elektronicky a budou za jízdy blokovány proti otevření.

Východoněmecké vagony

Patrové vozy řady bmto, které v současnosti jezdí především na lince z Prahy do Čerčan, byly vyrobené v roce 1976 vagónkou v saském Zhořelci. Celkem těchto vozidel provozují České dráhy 32. Kromě pražské příměstské dopravy jezdí mimo jiné na Vysočině.

Nahradit by měly pětici pantografů, které České dráhy využívají na příměstských linkách z Prahy do Kralup a z Roztok do Libně. Jedna souprava slouží jako záložní. Na zbytku příměstských linek je už nahradily soupravy City Elefant.

České dráhy jsou v současnosti se Škodou Transportation ve sporu ohledně dodávky 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,5 miliardy korun. Vloni na podzim dopravce prohrál se Škodou arbitráž o nezaplacení celé kupní ceny. Rozhodčí soud tehdy dopravci nařídil doplatit 1,2 miliardy korun, což představuje doplatek ceny navýšený o inflaci. ČD už část peněz uhradily, obrátily se ale na soud, aby postup arbitrů prověřil. Podle vedení dopravce i ministra dopravy Dana Ťoka má totiž právní vady.