Vánoční prémie i příspěvek na energie. Škodovka rozdala navzdory krizi výroby tučné výplaty

Výroba modelu Octavia v mladoboleslavském závodě Škody Auto.

Výroba modelu Octavia v mladoboleslavském závodě Škody Auto. Zdroj: Škoda Auto

Výroba baterií do elektromobilů v mladoboleslavském závodě Škoda Auto.
Výroba baterií do elektromobilů v mladoboleslavském závodě Škoda Auto.
Výroba baterií do elektromobilů v mladoboleslavském závodě Škoda Auto.
4
Fotogalerie

Zaměstnancům automobilky Škoda Auto přistála tento týden na bankovních účtech vysoká výplata. Nejširší skupina pracovníků obdržela takřka 100 tisíc korun hrubého, část dokonce ještě více. Automobilka svým lidem k výplatě připsala každoroční bonusy, a navíc také takzvaný solidární příspěvek ve výši 25 tisíc korun, který má sloužit jako kompenzační prémie na pokrytí zvýšených nákladů. Přesto ve firmě nepanuje optimismus. Odbory varují, že kvůli nepříznivé situaci ve výrobě je aktuálně ohroženo až 12,5 tisíce pracovních míst, tedy přibližně třetina tuzemských zaměstnanců.

„Takto vysoká výplata vyplacená před Vánoci po jednom z ekonomicky nejhorších roků pro firmu Škoda je opravu mimořádným počinem, který se pro zaměstnance podařilo zajistit. Nezapomínejme na více než 20 milionů neodpracovaných hodin, kdy zaměstnanci zůstávali doma s náhradou denní mzdy,“ uvádějí odbory ve svém listu Škodovácký odborář.

Připomínají, že Škoda Auto letos plánovala vyrobit 1,25 milionu vozů. Ale kvůli nedostatku komponentů a krizi ve výrobě způsobené válkou na Ukrajině se k tomuto cíli ani nepřiblíží. Od ledna do října Škoda prodala přes šest set tisíc aut, meziročně o 19 procent méně. „Budeme bohužel rádi, když překročíme 700 tisíc vyrobených vozů,“ uvádějí odbory.

Předseda odborové organizace Jaroslav Povšík v prosinci uvedl, že Škoda v posledním období ztratila více než dvacet milionů hodin práce, kvůli čemuž nevyrobila statisíce vozů. Zmínil přitom „riziko 12 400 ztracených pracovních míst“, ohrožení jsou podle něj i agenturní zaměstnanci.

VIDEA: Ruská raketa zasáhla a zničila autosalon Škody Auto

Video placeholde
Ruská raketa zasáhla a zničila autosalon Škoda Auto v Záporoží • Twitter

V polovině prosince zasedne dozorčí rada mateřského koncernu Volkswagen, která by mohla rozhodnout o otázkách zaměstnanosti, vytížení závodů nebo o umístění další gigafactory, tedy továrny na výrobu bateriových článků do elektromobilů, o niž Škoda rovněž usiluje.

Že může být příští rok pro mladoboleslavskou automobilku krušný, naznačil už předseda představenstva Klaus Zellmer v listopadovém rozhovoru pro deník E15. „Zájem zákazníků o škodovky je velký, ale inflace, energetická krize a všechny výzvy, které dál vyplouvají na povrch, budou mít významný dopad na spotřebitele i podniky. První polovina příštího roku pro nás ještě bude obstojná. Máme velké množství nevyřízených objednávek. Druhé pololetí už ale bude ekonomicky mnohem náročnější. Pro všechny,“ uvedl Zellmer.

Stejně jako na další průmyslové podniky i na Škodu doléhá masivní růst nákladů za energie, od vypuknutí pandemie se navíc dosud nesrovnaly a neustálily dodavatelské řetězce. Škodě dál chybějí například polovodiče. Za prvních devět měsíců letošního roku Škodě klesl provozní zisk na 856 milionů eur (21 miliard korun) z loňských 900 milionů.