Vedení drah odvolalo vrchní právničku, zpochybnila převod nádraží

Praha hlavní nádraží

Praha hlavní nádraží Zdroj: Ralf Roletschek Wikimedia Commons

Kolem miliardového přesunu drážního majetku přituhuje. Představenstvo Českých drah včera odvolalo z funkce ředitelky právního odboru Danielu Kovalčíkovou. Serveru E15.cz to potvrdilo několik zdrojů, dráhy věc nekomentují.

„Jednání představenstva společnosti jsou interní záležitostí, stejně jako případné personální změny, proto k nim nemohu poskytnout žádné informace,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Kovalčíková se nicméně v uplynulých dnech proslavila analýzou chystaného převodu nádraží na Správu železniční dopravní cesty, která vyvolala ve vedení podniku poprask. O obsahu analýzy už server E15.cz informoval, dokument zpochybňuje výhodnost převodu a vyjmenovává řadu rizik, které z něho pro dopravce plynou.

Nízká cena?

Problémem je mimo jiné údajně nízká cena, která činí 3,24 miliardy. V ní je přitom zahrnuto i lukrativní pražské hlavní nádraží. Šéf drah Pavel Krtek označil minulý týden dokument za neaktuální a informace z něj plynoucí za zkreslené. Nyní ale podle Joklíka představenstvo považuje materiál za velice přínosný a podnětný.

Podle zdrojů E15.cz se o odvolání Kovalčíkové jednalo už minulý týden ihned po předložení právního rozboru, v pětičlenném představenstvu se ale tehdy nenašlo proti právničce dost hlasů. Kovalčíková nemusí opustit dráhy zcela, zatím ale není jasné, co dostane na starost, zřejmě půjde o legislativu.

Spěchá i ministerstvo

Rychlý převod nádraží prosazuje ministerstvo dopravy, které je pod taktovkou hnutí ANO. V dozorčí radě drah je zastupuje náměstek ministra a předseda rady Milan Feranec. Ten je zároveň ve správní radě SŽDC a podle některých právníků oslovených serverem iDnes.cz je tak ve střetu zájmů. To ale Feranec odmítá.

Miliardový převod nádraží minulý týden schválil řídící výbor Českých drah. Stejně jako předtím vláda se ale nepodepsal pod žádné parametry a termíny. Jeho hlavní podmínkou je výhodnost pro firmu. Odpovědnost tak ponese především představenstvo a dozorčí rada. Převod by mimo jiné znamenal tučné sousto pro stavební firmy, neboť SŽDC se chystá do zchátralých budov nalít s přispěním evropských fondů miliardy.

Kovalčíková je v rezortu dopravy respektovanou právničkou. Do roku 2008 působila dlouhá léta jako náměstkyně ministra dopravy pro legislativu, pak přešla do ČD. Zde podle serveru Neovlivni.cz mimo jiné odmítla bez kontroly proplácet faktury předkládané poradkyní Radmilou Kleslovou.