Velký třesk: Travel Service koupí podíl v ČSA

Travel Service

Travel Service Zdroj: ctk

V českém leteckém byznysu se začíná naplňovat donedávna jen těžko uvěřitelný scénář. Tuzemský soukromý dopravce Travel Service koupí 34 procent akcií Českých aerolinií. Ty dosud vlastní mateřský Český aeroholding.

Po letech rozepří, slovních i právních útoků se tak ruzyňské letiště dočká velkolepého usmíření dvou místních kohoutů. Majitelé Travel Servisu Roman Vik a Jiří Šimáně si tím navíc splní svůj dávný sen o vstupu do národního dopravce. K naplnění plánu ale nevede cesta přímo, nýbrž oklikou přes Soul. Tamní letecký gigant Korean Air totiž letos na jaře koupil 44procentní podíl v ČSA a na další akcie má předkupní právo. Bez souhlasu Korejců by se transakce neobešla.

Korean ale zřejmě našly v Travel Servisu zalíbení a představa dalšího partnera v Praze a střední Evropě se jim zamlouvá. Na stole je proto dohoda, podle které Korean Air uplatní opci na zmíněných 34 procent akcií. Ty následně přeprodají Travel Servisu. Poté bude třeba počkat na ukončení všech antimonopolních procedur, k předání akcií by mohlo dojít v létě příštího roku.

Vydělat mohou všichni

Složitá transakce má všechny prvky svatby z rozumu, vydělat by na ní nakonec mohli všichni aktéři. „Věřím, že profitovat budou především cestující, kterým všichni tři dopravci budou moci v budoucnu nabídnout kvalitnější produkt v podobě velké sítě destinací,“ uvedl šéf aeroholdingu Miroslav Dvořák. Podle něj je zásadní, že se bude dále rozvíjet pražské letiště jako přestupní uzel. Právě propojení tří leteckých sítí pomocí takzvaného sdílení kódu bude asi nejviditelnější změnou.

Podobně hovoří i Šimáně, který si hodně slibuje od nově navázané spolupráce s Korean Air. Travel Service posílí svou síť pravidelných linek, což je jeho dlouhodobý plán. Marketingově pak bude těžit z odlesku dvou renomovaných dopravců a přestane být vnímán pouze jako vzdušný „autobusák“ vozící lidi na dovolenou. „Českým aeroliniím zase můžeme pomoci lepším využitím jejich flotily letadel a posádek v rámci plánování codesharových linek,“ doplnil podnikatel. Síla Travel Servisu spočívá i v tom, že dokáže operativně pronajmout nepotřebná letadla i s posádkou do zahraničí. To se ČSA dlouhodobě nedaří, ačkoliv v zimní sezoně mají vždy letadel nadbytek. Naopak velkou hodnotou ČSA je silná pozice na ruském trhu.

Roman Vik, šéf Travel ServiceRoman Vik, šéf Travel Service | Martin Pinkas, Euro E15

Jiří Šimáně spolumajitel  letecké společnosti Travel ServiceJiří Šimáně spolumajitel letecké společnosti Travel Service | E15-Anna VackovaMajitelé Travel Servisu Roman Vik (nahoře) a Jiří Šimáně koupí 34 procent akcií ČSA

Jako spolumajitel dostane Šimáně také šanci ukázat, zda je možné ztrátové České aerolinie vrátit po letech zeštíhlování zpět do zisku. Zástupce Travel Servisu k tomu určitě dostane příležitost, neboť vedení ČSA opustí dosavadní prezident Philippe Moreels. A konečně na velkém usmíření zřejmě vydělá i aeroholding.

Šimáně už naznačil, že Travel Service začne využívat některé jeho služby, jako je například údržba letadel, IT nebo právní služby. Do budoucna pak připadá v úvahu třeba společný nákup paliva nebo letadel. Otázkou zůstává, jak změnu přijmou zaměstnanci a jak se Vik a Šimáně popasují s tradičně silnými odbory v ČSA. Ve své firmě jsou zvyklí vládnout pevnou rukou.

Prakticky privátní ČSA

Každopádně výsledkem budou fakticky privátní České aerolinie. Korean Air si ponechají svých 44 procent, Travel Service bude držet 34 procent, státnímu aeroholdingu zbude necelých 20 procent a zbylý miniaturní podíl připadá na Českou pojišťovnu. ČSA přitom nepřijdou o důležitý status národního dopravce. K tomu by došlo, pokud by je většinově ovládli Korejci.

Podle letošní dohody velcí akcionáři rozhodují o zásadních otázkách v konsensu, nikdo tak nebude mít jednoznačně navrch. O výši investice Travel Servisu se dá zatím jen spekulovat. Analýza firmy Ernst&Young ohodnotila loni ČSA na necelých 150 milionů korun, Korean Air za svůj podíl následně zaplatily zhruba 67 milionů. Pokud by Travel Service dostal akcie za stejných podmínek, zaplatil by přes 50 milionů korun.