Vládcům evropského nebe se nedaří

Airbus A319 italské odnože letecké společnosti Lufthansa na ruzyňském letišti.

Airbus A319 italské odnože letecké společnosti Lufthansa na ruzyňském letišti. Zdroj: E15, Stepan Bruner

Letecká společnost Air France-KLM za první čtvrtletí svého finančního roku vykázala provozní ztrátu 145 milionů eur (miliardy korun), tedy o 13 milionů více než loni. Air France-KLM je podle tržeb největší leteckou společností v Evropě. Horší než očekávané výsledky ukázala i evropská dvojka Lufthansa, která vykázala v prvním půli roku provozní zisk pouze 3 miliony eur.

Palivové náklady Air France-KLM se zvýšily o 16 procent na 232 milionů eur. Také Lufthansa uvedla, že náklady na kerosin „zatížily výsledky“. Obě aerolinky se také shodují, že výsledky poznamenaly nepokoje v Arabském světě a následky březnového zemětřesení v Japonsku s ničivou vlnou tsunami. Tyto faktory připravily Air France-KLM o příjem 100 milionů eur, Lufthansa konkrétnější čísla zatím nezveřejnila.

Čistá ztráta francouzsko-nizozemské firmy dosáhla 212 milionů eur, což je o čtvrtinu méně, než loni. Lufthansa vykázala čistou ztrátu 206 milionů eur, což je naopak dvakrát více oproti stejnému období roku 2010. Air France-KLM přesto přišla s předpovědí, že za celý rok bude schopna vytvořit kladný výsledek. Tržby společnosti vzrostly meziročně o 8,7 procenta na 6,22 miliardy eur.

Analytici oslovení agenturou Bloomberg v průměru odhadovali čtvrtletní provozní výsledek Lufthansy na zisk 96 milionů eur. Air France-KLM je zklamala ještě více, měla vydělat 43,4 milionů eur.

Lufthansa uvedla, že její tržby rostly o 11 procent na 14,1 milionu eur. Firma také připravuje program škrtů, který by jí měl ušetřit miliardu eur a dostat zpět do černých čísel letecké společnosti Australian Airlines a British Midlands, které jí patří.

Své výsledky by měla zítra zveřejnit International Consolidated Airlines Group, která je díky spojení British Airways a aerolinek Iberia třetím nejsilnějším hráčem v Evropě.