Vlak do Moskvy bude o půlden rychlejší

V polovině příštího roku budou Českými drahymi  nasazeny vlaky Railjet.

V polovině příštího roku budou Českými drahymi nasazeny vlaky Railjet. Zdroj: Harald Eisenberger

„Chceme se soustředit na linky, které nám přinášejí největší zisk. A mezi ně patří především noční spoje na východ,“ uvedl generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený na konferenci k novému jízdnímu řádu. Ten bude platit od 15. prosince. Šéf drah měl na mysli především spoj do Moskvy.

České dráhy po dohodě s Rusy vynechají z trasy Varšavu, čímž zkrátí dobu jízdy o 12 hodin na 25 hodin. Zákazníci Českých drah budou moci navíc nově využít luxusní ruský vlak Moskva – Ostrava – Břeclav – Milán - Monte Carlo - Nice. Jízdenky na něj se na pokladnách ČD začaly prodávat dnes po poledni.

Pokud jde o další mezinárodní spoje, ubude přímých vlaků do Polska, končí například EuroCity Praha, který jezdí do Varšavy. Dráhy naopak posílí spojení na Slovensko, na větvi přes Vsetín do Žiliny zavedou dvouhodinový takt mezinárodních expresů. Díky postupující rekonstrukci čtvrtého koridoru se bude jezdit rychleji mezi Prahou a Lincem. Doba jízdy se zkrátí až o 18 minut a klesne pod pět hodin.

Pro cestující přibude sto modernizovaných vagónů

Ze stejných důvodů se zrychlí cesta z hlavního města do Českých Budějovic, a to o 12 minut na dvě hodiny 28 minut. Dráhy na tuto trať chtějí postupně nasazovat modernizované vagony s klimatizací. U tématu modernizace se Zelený zdržel nejdéle. České dráhy podle něj chtějí do pěti let zrušit všechny vozy východoněmecké řady B a nahradit je modernějšími. „Některé vozy nejsou důstojné pro 21. století,“ řekl Zelený. Vozy s koženkovými křesly nahradí většinou modernizované ojeté vozy.

Dráhy chtějí příští rok do provozu poslat 100 zmodernizovaných vagonů a dalších 80 zánovních vozů odkoupených z Rakouska. Od poloviny roku by se měl navíc na kolejích objevit první rychlovlak Railjet. Jezdit bude mezi Prahou a Vídní.

Novinkou je i každodenní zajíždění pendolin do Františkových Lázní. Definitivně skončí D1 Expressy Praha – Brno. České dráhy každý den vypraví 6725 vlaků, které ujedou přes 333 tisíc vlakových kilometrů. Ministerstvo dopravy objednalo na příští rok v dálkové dopravě téměř stejný objem kilometrů, u krajů a regionální dopravy dojde k poklesu o 1,25 procenta. Největší meziroční pokles je v Libereckém kraji (-8,4 procenta) a Plzeňském kraji (-6,4 procenta). Naopak v Praze a okolí vlaků mírně přibude. Novinkou je například spěšný vlak Praha – Tábor.