Vlakem na pražské letiště. Stavbu i provoz má zajistit soukromník

Letiště Ruzyně

Letiště Ruzyně Zdroj: wikimedia.org

Vlakové spojení pražského letiště s centrem města by měl vystavět a provozovat soukromý investor. Taková je představa ministra dopravy Antonína Prachaře. Důležitá je především druhá část sdělení.

Zatímco o samotné výstavbě v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) ministr hovořil už dříve, zajištění provozu soukromníkem je novinka. Systém build & operate (postav a provozuj) je podle Prachaře nejvýhodnější z finančního i časového hlediska.

„Sondovali jsme zájem investorů a k našemu překvapení je zájemců hned několik. Jsou tam mezinárodní investoři z Evropy a Asie. Například Francie má vybudovanou agenturu pro podporu PPP projektů a i tam jsem zaznamenal signál, že by měli zájem se touto myšlenkou zabývat,“ řekl Prachař.

Podle něj vše hovoří pro to, aby trať vedla přes Prahu 6 na Masarykovo nádraží. Alternativa v podobě spojení na Smíchov má prý hned několik nevýhod, například nemá souhlasné stanovisko k vlivu stavby na životní prostředí. U Masarykova nádraží navíc stát už investuje do Negrelliho viaduktu.

Dvacet let dohadů
Dráha na letiště patří do soudku virtuálních staveb. Hovoří se o ní přes dvacet let, zatím ale nepokročila ani o píď. A to přesto, že podle slavnostního memoranda z roku 2008 se měli cestující svézt vlakem na letiště už na Vánoce roku 2013. Sliby, jejichž hustota roste před každými volbami, se zatím vždy ukázaly jako plané. Letos téma zvedli například sociální demokraté.

Problém je ale v tom, že za primátora Pavla Béma se značná část projektu trasy v Praze 6 dostala pod zem, což žene náklady ke třiceti miliardám korun. Nadzemní varianta nepřichází v úvahu, neboť pro ni nikdy nebylo vydáno stanovisko EIA. I kvůli vysokým nákladům tak není možné sáhnout do Evropkých fondů. Pokud by vše financoval státní rozpočet, nezbylo by v něm podle Prachaře na další stavby.

Varianta PPP projektu má však i kritiky. Ti poukazují na to, že soukromník bude muset myslet na rozumnou návratnost a nastaví ceny jízdenek zcela mimo rámec pražské dopravy. Podle Prachaře by ale vlak neměl být dražší než taxi.