Výpočet zlevněného jízdného zvýhodňuje České dráhy, stěžuje si RegioJet

RegioJet

RegioJet Zdroj: RegioJet

RegioJet odmítá přistoupit k dohodě o změně výpočtu doplatků za slevy pro žáky, tělesně postižené a další kategorie zlevněného jízdného. Návrh smlouvy předložený ministerstvem dopravy je diskriminační pro soukromé dopravce a zvýhodňuje České dráhy, prohlásil majitel společnosti Radim Jančura.

České dráhy u části vlaků, kde nevyžadují povinně zakoupenou místenku, mohou výši slevy nárokovat jen na základě statistických sčítání. U vlaků, ve kterých je možné cestovat pouze se zakoupenou místenkou (a které provozují soukromí dopravci), však smlouva vyžaduje předložit nárok na každý prodaný doklad.

Bez místenek stačí statistika, s místenkami elektronický prodejní systém

Na spojích bez místenek návrh ministerstva dopravy vyžaduje po dopravci provést šestkrát do roka sčítání cestujících a jednou ročně detailnější průzkum skladby jednotlivých jízdenek. „Je to jen jakýsi odhad, a nikoliv přesné vyúčtování slevy,“ uvedl Jančura. U mnohem menších dopravců než jsou České dráhy, kteří provozují třeba jen jeden autobus, přitom stát vyžaduje pořízení elektronického prodejního systému, který zaznamenává cenu každé prodané jízdenky.

Účtování dotací za zlevněné jízdné na základě statistických šetření platí pouze do konce letošního srpna a poté se tento způsob dokazování má podle ministerstva dopravy vztahovat pouze na ty kategorie cestujících, kteří jezdí zadarmo bez jízdenky. „České dráhy nevydávají jízdenku za nula korun, protože by to byla zbytečná administrativa,“ hájí rozhodnutí vedoucí oddělení pro nakládání s majetkem státu a tarifů na ministerstvu dopravy Michal Němec. Bezplatné přepravy jsou pouze zlomkem celkových přeprav a tvoří pouze desetiny procenta cestujících. Největší podíl na slevách putuje na kompenzaci slev pro žáky a studenty.

Právě vydávání jízdenek i pro bezplatnou jízdu je podle RegioJetu nejsnazší cestou, jak dosáhnout rovných podmínek pro všechny dopravce. Z železničních společností, které mají na výplatu dotací za nařízené slevy nárok, smlouvu zatím podepsal pouze Leo Express. „České dráhy mají tuto výhodu z historických důvodů,“ uvedl majitel černých vlaků Leoš Novotný s tím, že jeho společnost dala přednost smírnějšímu řešení. Dohodu o úpravě poskytovaných dotací blokovat nechce, zároveň ale bude do budoucna naléhat na ministerstvo, aby podmínky sladilo.

Problematikou vykazování doplatků za žákovské a jiné slevy se ministerstvo dopravy zabývá od vstupu konkurence na trh dálkové železniční dopravy. Dosud se výše dotace vypočítává jako rozdíl ceny prodané jízdenky a takzvaného obyčejného jízdného. Za tuto cenu ale ve skutečnosti jezdí jen minimum lidí, protože dopravci nabízí celou řadu komerčních slev. Novinkou tak má být změna účtování, kdy se za základ bude udávat skutečná cena. Ušetřit by se tím podle odhadů mohla až pětina z celkových zhruba sto milionů, které ministerstvo železničním dopravcům za loňský rok vyplatilo. Dotace dopravci účtují zpětně. Aby se sleva projevila už v účtech za letošní první pololetí, je nezbytná právě dohoda dopravců na způsobu vykazování nároku na dotace.