Z dvaceti miliard eurodotací se loni na dopravu vyčerpalo jen sedm
V dopravě se vloni nedařilo čerpat především evropské dotace. Z téměř 20 miliard korun, se kterými Státní fond dopravní infrastruktury pro financování staveb počítal, se vyčerpalo pouze sedm miliard korun. Celkem měl fond podle schváleného rozpočtu na rozvoj a údržbu infrastruktury dát 64,5 miliardy korun. Vyčerpáno bylo ale jen 76 procent (48,9 mld. korun). Důvodem byla zdlouhavá výběrová řízení, snížení cen u nově zahajovaných staveb a přísnější kontrola, kvůli které nebyla část dotací proplacena.
Cena nově zahajovaných staveb klesla kvůli zvýšené konkurenci a snížení kvalifikačních požadavků ve výběrových řízeních, uvedl fond. Zároveň ale nastala situace, kdy jsou prakticky všechna výběrová řízení napadána neúspěšnými uchazeči, a musí je posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Peníze se nemusí vracet
Nejzřetelnější rozdíly mezi plánovaným a skutečným čerpáním jsou u projektů na stavbu dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, na dálnici D3 mezi Borkem a Úsilným a Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a u projektu modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany a rekonstrukce olomouckého nádraží. Nedočerpání peněz u uvedených staveb, které v současnosti prošetřuje ÚOHS, dosáhlo 4,5 miliardy korun.
Při práci s evropskými penězi fond musí hlídat průběžné čerpání, řekl ředitel fondu Tomáš Čoček. Přestože čerpání evropských peněz bylo v roce 2013 nízké, díky výsledkům z předchozích let a díky velkému objemu schválených projektů se podařilo tyto podmínky splnit a žádné peníze Česká republika vracet nebude, dodal.
Část nevyužitých peněz bude převedena do rozpočtu fondu na letošní rok. Z evropských peněz půjde o 11,8 miliardy korun a další 2,3 miliardy budou převedeny z národních peněz. Celkem bude letos fond dopravy hospodařit se 71,1 miliardy korun, což je meziročně o zhruba 6,6 miliardy více.