Za pražské chodce a cyklisty se možná bude bít vlastní odbor

průběh stávky dopravy v Praze

průběh stávky dopravy v Praze Zdroj: Anna Vackova, E15

Chodci a cyklisté najdou možná brzy na magistrátu větší zastání. Jejich zájmy by mohl už začátkem příštího roku začít hájit specializovaný útvar. Na jeho zřízení panuje koaliční shoda. Za iniciativou stojí náměstek primátora Tomáš Hudeček.

„Dnes je tato problematika řešena v rámci magistrátu velmi roztříštěně a především nedostatečně,“ uvedl Hudeček. Městští politici se prozatím nedohodli na tom, zda se bude jednat o oddělení či odbor. Podle Hudečka by byl odbor vhodnější z důvodů vyšších pravomocí.

Dodal, že útvar by měl kompletně zastřešit bezmotorovou dopravu v hlavním městě a pomoci cíleně směrovat finance, které jsou kvůli roztříštěnosti do různých komisí vynakládány nesystémově.

Podle Hudečka spolu se vznikem nedojde k navyšení rozpočtu města. „Útvar by měl mít přibližně pět lidí, a protože jsou zde úředníci, kteří se problematikou už teď zabývají, magistrát hodlá především využít vlastní zdroje, tedy stávající zaměstnance,“ konstatoval Hudeček.

„Město už konečně musí vytvořit na své straně subjekt, který by uvedenou významnou problematiku dlouhodobě a koncepčně řešil. Zároveň také subjektům mimo přímé struktury města, například Policie ČR či orgány státní správy, vznikne jednoznačný komunikační partner,“ dodal.

Útvar by se měl zabývat například rozšířením chodníků, a to i na úkor vozovky. V současnosti panuje podle Hudečka v metropoli situace, že se splní norma pro šíři chodníku z obou stran a ze zbytku prostoru se udělá silnice. „To by mělo být naopak. Silnice by měla mít minimální šíři podle normy a zbytek by zabraly chodníky,“ sdělil.

V plánu má město i nové chodecké zkratky, například průchody v domech nebo snížení hran chodníků, aby vyhovovaly i handicapovaným občanům. Vznik specializovaného útvaru bude muset nejdříve posvětit městská rada.

: