Zájem o práci strojvedoucího je rekordní, uspěje ale jen zhruba polovina uchazečů

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD

Společnost Škoda Transportation představila 27. června na zkušebním polygonu u Velimi lokomotivu řady Emil Zátopek v designu pro německého železničního dopravce Deutsche Bahn. Lokomotiva dokáže jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Na snímku je vnitřní elektrické zařízení lokomotivy.
Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim
Červená barva Deutsche Bahn škodováckým lokomotivám sluší.
Jihočeští strojvedoucí se museli naučit obsluhovat novou lokomotivu Škoda, aby s ní mohli jezdit do Rakouska.
Lokomotiva řady 380 v jižních Čechách běžně k vidění nebyla. Od prosince sem bude tahat nové expresy.
22
Fotogalerie

Dobrou zprávu pro železniční lovce hlav přinesl Drážní úřad. Dlouhodobý nedostatek strojvedoucích začíná vyvažovat rostoucí zájem adeptů na tuto profesi. Loni poprvé překročil počet žadatelů o licenci strojvedoucího tisícovku, zkoušku pak úspěšně složila více než polovina. To je o třicet procent více než rok předtím.

„Poptávka po strojvedoucích stále převyšuje jejich počty,“ říká mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček. Průměrný věk strojvedoucích přesahuje padesát let, řada z nich přitom jezdí i v důchodu. Licenci aktuálně má zhruba devět tisíc lidí, z toho třicet žen. K ideálu jich podle Drážního úřadu chybí zhruba dvě stě.

Právě ženy se začaly o dříve výhradně mužskou profesi zajímat v posledních letech. První z nich složila zkoušky v březnu 2010. „Na zkoušky chodí lépe připravené než muži, většinou je dělají napoprvé,“ tvrdí mluvčí DÚ Martin Novák. Dvě strojvedoucí (téměř desetinu stavu) má v týmu například soukromý dopravce Leo Express.

„Zájem o profesi skutečně roste. Od zájmu ke skutečnému výkonu profese je dlouhá cesta, nové uchazeče tedy vítáme,“ uvedl provozní ředitel LE Michal Miklenda. Leo Express se mimo jiné snaží získat nové řidiče lokomotiv přeškolením vlastních zaměstnanců.

Právě nástup soukromých dopravců včetně nákladních udělal ze strojvedoucích vzácné zboží. Ještě před deseti lety byli z dráhy propouštěni a na odchodnou dostávali peníze z vládního sociálního programu. Dnes si podle Poláčka mohou vybírat a u soukromého dopravce prý často dostanou vyšší plat než u státní skupiny Českých drah.

Ani dráhy ale nezahálejí. Dorost si cíleně vychovávají už na vybraných technických školách v rámci stipendijního programu. Za osm let složilo v rámci programu náročnou zkoušku 80 lidí.

Drážní úřad by přitom rád za zkoušky vybíral poplatky. „Dnes je zadarmo jakýkoliv počet pokusů. Měli jsme tu jednoho kandidáta jedenáctkrát,“ říká šéf DÚ Jiří Kolář. Zpoplatnění zkoušek by si ale vyžádalo změnu zákona.

Úřad rovněž chystá zkušební provoz systému, který bude podle čísla licence kontrolovat, zda strojvedoucí nevykonávají zakázané melouchy a dodržují zákonné pauzy mezi směnami.  Uchazeči o licenci strojvedoucíchUchazeči o licenci strojvedoucích|Pramen Drážní úřad