Zboží mezi Českem a Antverpami bude vozit pravidelný vlakový spoj

Nákladní vlak - ilustrační foto

Nákladní vlak - ilustrační foto Zdroj: Dominik Bachurek, Mlada Fronta E15

Pravidelně třikrát týdně budou nyní nákladní vlaky převážet zboží mezi Ústím nad Labem a přístavem v belgických Antverpách. Expresní vlaky, které náklad mezi Belgií a Českem dopraví za 26 hodin, by se tak měly stát spolehlivým a rychlým alternativním způsobem dopravy zboží, které by jinak putovalo po silnici, či do jiného přístavu, například do německého Hamburku.

„Přístav v Antverpách není tak známý. Jsme trochu vzdálenější než německé přístavy,“ poznamenala pro ČTK a Český rozhlas Katarína Štancová, která v přístavu pracuje jako poradkyně pro takzvanou intermodální dopravu.

Čeští dopravci proto nyní příliš nevyužívají možnosti, které moderní antverpský přístav nabízí. Nové pravidelné dopravní spojení by to podle Štancové mělo změnit a objem přepravovaného zboží zvýšit.

Rozsáhlý přístavní komplex v ústí řeky Šeldy, rozlohou největší na světě a stále rostoucí, má spojení s 1400 dalšími přístavy. Prochází jím nejen kontejnery, které tvoří skoro polovinu objemu, ale též automobily, různé tekuté látky, které tvoří další významnou složku práce přístavu, nebo různé sypké materiály.

Kapacity v Hamburku jsou skoro naplněné

Náměstek českého ministra dopravy Kamil Rudolecký přímo v Antverpách připomněl, že Česko nyní využívá především polabský Hamburk. „Nicméně kapacity, které tam jsou - i železniční spojení - jsou opravdu naplněné, skoro ze sta procent,“ vysvětlil. Proto je podle něj pro Česko z dopravního hlediska další přístup k moři významný.

Nákladní železniční linka, na jejímž provozu se podílí belgická společnost B Logistic s českým partnerem ČD Cargo, bude znamenat také napojení na takzvaný baltsko-severomořský železniční koridor, díky kterému by se měla urychlit i doprava do nizozemského Rotterdamu či obchodních metropolí v severní Francii. Projekt byl připravován od začátku loňského roku, od února už některé vlaky jezdily do Antverp v jakémsi zkušebním režimu.

Především ocelářské výrobky

V této fázi byly převáženy především ocelářské výrobky. Do konce března byl převezen po železnici náklad odpovídající přibližně 500 naložených kamionů. „Potenciál je obrovský, cesta se využívá hned v první fázi. Domnívám se, že naše představy o využití se naplní,“ uvedl náměstek. Podle ministerstva dopravy chce ČD Cargo na této lince do konce roku přepravit asi 120.000 tun nákladu, což odpovídá 6000 kamionů.

Rudolecký také připomněl, že ČD Cargo je dcerou Českých drah. „Stát má určitě zájem na tom, aby prosperovala do budoucna,“ poznamenal.

Antverpy jsou výhodným cílem především pro zámořskou přepravu, neboť pro mnoho rejdařství slouží jako takzvaný první i poslední přístav v Evropě. Transportní čas pro zákazníky se tak může například v porovnání s Hamburkem zkrátit minimálně o 48 hodin.