Železniční dopravci zbrojí na přelomový rok | E15.cz

Železniční dopravci zbrojí na přelomový rok

Jiří Liebreich

České dráhy, RegioJet nebo Leo Express si připravují miliardy na boj o státní zakázky. Soukromníci chtějí převzít po národním dopravci maximum nejdotovanějších linek.

Válka o koleje vyjde nejsilnější hráče na trhu draho. Dopravce čeká přelomový rok, v němž se utkají o státem dotované linky, na kterých dosud jezdily jen České dráhy. Národní dopravce tradičně investuje nejvíce ze všech, bojuje o udržení svého dominantního postavení. S koncem příštího roku totiž ČD vyprší desetiletá smlouva na provoz dotovaných dálkových a regionálních linek.

„Balík, o který se hraje, představuje čtrnáct miliard korun,“ sdělil deníku E15 předseda představenstva drah Miroslav Kupec. „Budeme proto pokračovat v masivních investicích. Půjdou hlavně do nákupu a modernizace kolejových vozidel,“ dodal.

Čeští modeláři utratí stamiliony za vídeňské vláčky

V příštích osmi letech má objem investic ČD dosáhnout čtyřiceti miliard korun. V řádu miliard na ně přispěje obří prodej čtyřiceti milionů metrů čtverečních pozemků Správě železniční dopravní cesty.

Největším vyzývatelem ČD je soukromý dopravce RegioJet. Investice do vlakové dopravy jsou pro něj prioritní jednak kvůli tomu, že může díky soutěžím o regionální a dálkové tratě významně rozšířit byznys, jednak proto, že na kolejích si může vydělat na finančně náročný souboj s Flixbusem v autobusové dopravě.

Leo Express obnoví železniční spojení do Krakova, bude tam jezdit denně

„Ve vlacích vidíme budoucnost, jsou nejperspektivnější. Zároveň představují jedinou velkou příležitost, jak Flixbus porazit na domácím trhu,“ uvedl pro deník E15 majitel RegioJetu Radim Jančura. Investice proto půjdou hlavně do vozového parku. „Týkat se budou vlakové techniky pro regionální i dálkové spoje zejména v souvislosti s naší účastí v tendrech na dotované spoje,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Výši investic ale neupřesnil.

Konkurenční Leo Express bude zvyšovat přepravní kapacity nákupem vozů od čínské společnosti CRRC. Investice financované kombinací vlastních a cizích zdrojů mají dosáhnout stovek milionů korun. Další výdaje půjdou na zvýšení mezd provozních zaměstnanců od sedmi procent výše, sdělil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud