Dotace na elektromobily končí v kase Tesly. Enyaq netáhne, Škoda ho nově nabízí v levnější variantě

Tesla Y

Tesla Y Zdroj: profimedia

Zhruba už dva měsíce mohou podnikatelé, živnostníci i firmy žádat o dotace na pořízení ryze elektrických vozů. A zájem o podporu je značný. Národní rozvojová banka, která žádosti přijímá a posuzuje, evidovala do poloviny května 1006 podepsaných smluv a dalších 153 těsně před podpisem. Poptávce drtivě dominuje americká Tesla, kterou si pořizuje nadpoloviční většina kupců. Ostatní značky s výjimkou Číňany ovládaného Volva paběrkují s podíly do pěti procent.

„Zájem o program Záruka Elektromobilita je od jeho spuštění kontinuální. Aktuálně řešíme dalších pět set žádostí, doposud byla zamítnuta jediná. V šesti případech klienti svou žádost stáhli,“ říká mluvčí banky Klára Vaníčková.

Žadatelé mohou dostat finanční příspěvek až 200 tisíc korun na jeden osobní vůz s cenou do 1,5 milionu korun. Podpora až 250 tisíc směřuje i na menší dodávky. Na větší užitková a vodíková vozidla lze získat příspěvek až 300 tisíc. Podpora spočívá v bezplatné záruce na nákup automobilu prostřednictvím úvěru.

Poptávce zatím jasně dominuje Tesla. Do poloviny května zájemci požádali o podporu na nákup 1036 vozů automobilky Elona Muska. S velkým odstupem následuje čínskou automobilkou Geely vlastněné Volvo, na které směřovalo 192 žádostí.

Shodně 99 jich přišlo na automobily značek Škoda a Volkswagen ze stejnojmenného koncernu. Zájemci také požádali o podpoření 79 vozů BMW a 49 „elektrik“ z dílny jihokorejské Hyundai. Sedmá v pořadí se umístila čínská společnost MG s 48 žádostmi. Desítku nejpoptávanějších značek doposud uzavřely KIA, Mercedes a Toyota.

Podle vedoucího prodeje nových vozů v AutoPalace Spořilov Petra Suka trvá vyřízení žádosti obvykle několik týdnů, které zpravidla uplynou mezi rozhodnutím pro nákup daného vozu až po schválení finančního příspěvku Národní rozvojovou bankou. Délka řízení závisí zejména na rychlosti, jakou zákazník dodá patřičné podklady.

„Tesla dominuje trhu s čistě elektrickými vozy dlouhodobě. Ze značek, které nabízíme, evidujeme největší poptávku po elektrických vozech MG, které prodáváme jako dealer i oficiální importér. Na druhé straně spektra jsme zaznamenali zvýšený zájem o vůz Ford Mustang Mach-E,“ říká Suk.

Na otázku, jak si v prodejích vedou elektrické škodovky, uvádí, že prim v poptávce po vozech mladoboleslavské automobilky nadále hrají dieselové a benzinové motorizace: „S novými generacemi Kodiaqu a Superbu opět úspěšně cílí na fleetové klienty.“

Škoda před pár dny reagovala změnou nabídky. Vlajkový elektromodel Enyaq nově nabízí i v levnější variantě za 899 tisíc včetně DPH. Na některých západních trzích byla už dříve k dispozici, v Česku dosud pořídit nešla. Verze pojmenovaná Enyaq Tour 50 disponuje menší baterií o kapacitě 52 kilowatthodin, která umožňuje dobití z deseti na osmdesát procent přinejlepším za 25 minut.

Rozsah probíhajících a chystaných dotací je nyní v celé EU velké téma a představuje naději pro automobilky, jak povzbudit velmi pomalý růst trhu s elektromobily. „Trh už totiž vyčerpal většinu zákazníků-inovátorů a nadšenců. Má-li podíl elektromobilů na prodejích aut převýšit rozmezí 12 až 15 procent, tak budou muset automobilky přesvědčit i další segmenty zákazníků. I těch, kteří jsou mnohem náročnější na technické a funkční parametry a na cenu,“ upozorňuje expert EY na automobilový průmysl Petr Knap.

Příspěvky na pořízení nových i zánovních elektromobilů jsou financovány z Národního plánu obnovy, tedy z evropských peněz. Celkem je v programu alokováno 1,95 miliardy korun, z toho tři sta milionů na nákup dobíjecí infrastruktury. K dispozici budou do konce příštího roku, případně do vyčerpání maximální sumy.