E-shopy táhnou růst tržeb. Maloobchodu by se mělo dařit celý rok

Ilustrační foto (Profimedia.cz)

Ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Tržby v českém maloobchodě bez aut v únoru zrychlily meziroční růst na 8,5 procenta, oznámil Český statistický úřad. Přispěl k tomu zejména vyšší počet pracovních i kalendářních dní. Víc než před rokem lidé utratili hlavně v internetových a zásilkových obchodech, rostly také tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty a potraviny. V lednu se tržby zvýšily o 4,8 procenta.

Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly proti loňskému únoru o 9,6 procenta, za pohonné hmoty o osm procent a o 7,3 procenta za potraviny. Ve srovnání s lednem tržby bez aut očištěné o sezonní vlivy klesly o půl procenta.

„Růst maloobchodních tržeb je odrazem současného optimismu domácností. Důvěra spotřebitelů se i nadále nachází v blízkosti historických maxim a jejich ochota spořit je výrazně nižší než v předchozích letech,“ uvedl Miroslav Novák, analytik ze společnosti Akcenta. Dodal však, že vzhledem k přestupnému roku je lepší vycházet z upravených dat o nestejný počet pracovních dní, po nichž tržby meziročně vzrostly o čtyři procenta.

Výjimečný boom internetových nákupů

Prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby se meziročně zvýšil o 19,7 procenta. „Dlouhodobý a stále nekončící boom internetových nákupů je docela výjimečný ve srovnání se západoevropskými zeměmi,“ říká Petr Dufek, analytik ČSOB.

Za oděvy a obuv lidé utratili o 12,7 procenta více než před rokem. Tržby za výrobky pro domácnost rostly o 12 procent, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o sedm procent a za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,6 procenta. Pokračoval také růst prodeje ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách.

Vývoj meziročního růstu maloobchodních tržeb v Česku:

Cz Retail Sales Yoy

Menší zájem naopak zaznamenaly prodejny počítačového a komunikačního zařízení, v nichž tržby klesly o 0,8 procenta. Za prodej a opravy motorových vozidel se v únoru zvýšily meziročně o 14,6 procenta. Za prodej aut včetně náhradních dílů lidé utratili o 15,3 procenta víc, za opravy tržby stouply o 11,5 procenta.

Růst bude pokračovat

Podle analytiků by tržby měly růst i v dalším průběhu roku. Očekává se, že loňská maxima ve většině českého obchodu budou překonána.

„Růst spotřeby domácností by měl být letos hlavním tahounem růstu české ekonomiky jako celku, z tohoto pohledu jsou vyhlídky na letošní rok pro tuzemský maloobchodní sektor velmi slibné,“ myslí si Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE.