Hosté gastro podniků stále častěji platí své útraty bezhotovostně. Zatímco ještě v dubnu 2019 platili kartou v podnicích s terminálem jen ve třech případech z dvaceti, letos už „pípnutím“ řeší skoro každou druhou úhradu. Vyplývá to ze statistik společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém používá nejvíc tuzemských gastro zařízení.
Pandemie změnila chování zákazníků i celé fungování gastro trhu. Podniky se musí mnohem víc soustředit na maximální efektivitu – jak v interních procesech, tak v komunikaci se zákazníkem.
Poutač na chodníku už nestačí
Ještě před pár lety stačilo umístit před vchod do podniku tabuli s denní nabídku. Uplynulé dva roky však tuto praxi zcela proměnily. Kdo dnes není na internetu, jako by nebyl. Zákazníci si chtějí online nejen vybírat, ale i objednávat.
„Základ by měl být vlastní web. Pro koho je to příliš složité, může využít platformu Vyzvednisi.cz, kde je vytvoření nabídky otázkou několika minut. Dá se tam jednoduše aktualizovat menu a je možné tudy přijímat i objednávky. Pro ty, kteří jsou ‚ze staré školy‘ to může být první krůček do 21. století,“ radí Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka, která vytváří multifunkční pokladní systémy pro gastropodniky i další odvětví.
Portál Vyzvednisi.cz může být pro podnikatele prvním krokem do online prostředí. Profil si vytvoří během několika minut. |
Digitalizovat znamená nedělat chyby
Dalším krokem k lepší prosperitě je omezení chyb. Namísto dvojnásobné kontroly (na kterou nikdo nemá čas) je lepší rovnou eliminovat situace, kde nejčastěji vznikají. Digitalizací a automatizací.
„Ačkoli digitalizace a automatizace neznějí hezky, kdo je vyzkouší v praxi, už se nechce vrátit zpět. Třeba při nabírání objednávek: jiná příloha, nápoj bez ledu, nebo naopak s ledem… V režimu tužka-papír se tyto informace ztrácejí už při předávce kuchařům a barmanům. Opravy pak stojí čas i peníze, nemluvě o nespokojenosti hostů. Pokud ale objednávku zadáte od stolu přímo do pokladního systému, vše se okamžitě odešle do kuchyně i na bar. Je to rychlé a prostor pro omyly se sníží na minimum,“ vysvětluje Petr Menclík.
Recept na zvýšení tržeb
Podle Menclíka je digitalizace taky zaručeným způsobem, jak vydělávat podstatně víc. „Čísla mluví jasně. V podnicích, kde začnou přijímat karty, se skokově zvýší tržby v průměru o 24 až 27 procent. Čím dál víc lidí preferuje platby kartou, mobilem nebo hodinkami.“
Řada lidí už vůbec nenosí hotovost. Chtějí platit moderně. |
Důležitost přijímání karet podtrhují i další čísla: V podnicích akceptujících karty tvoří bezhotovostní platby téměř polovinu celkového obratu, zatímco ještě v roce 2019 to bylo jen 26 procent. Za uplynulé tři roky se tedy objem karetních transakcí zdvojnásobil a tento trend nadále pokračuje.
„Zásadní výhodou bezhotovostních plateb je i to, že jsou rychlé, odpadají při nich poplatky za nakládání s hotovostí, a především: nedávají nikomu možnost cokoli vzít z pokladny. Zároveň nijak neomezují přijímání spropitného, což v minulosti býval častý argument, proč karty nepřijímat. V terminálu od Dotykačky si spropitné nastavují sami hosté, a to jako samostatnou částku, nebo stačí zaokrouhlit požadovanou platbu. Zkušenosti potvrzují, že zákazníci s tím nemají žádný problém a obsluha o odměny nepříchází,“ doplňuje Menclík.
Naprosto jedinečnou výhodou Dotykačky je navíc to, že ji díky bezhotovostním platbám můžete mít levněji. Čím víc bezhotovostních plateb totiž přijmete, tím větší slevu získáte hned v dalším fakturačním období. Ročně tak na pokladní licenci ušetříte až 4 320 Kč.
Propojit systémy dohromady
Jak už bylo řečeno, klíčem k efektivitě je eliminace chyb a úspora času. Toho se dá docílit vzájemným propojením jednotlivých technologií. Terminál by tedy měl být automaticky provázaný s pokladnou, aby nebylo nutné částku k platbě ručně zadávat (tím by opět vznikal prostor pro chyby, plus to všechny zdržuje).
„Kouzlo tkví v tom využívat technologie, které spolupracují. Dotykačka má terminál spárovaný s pokladnou. Údaje z terminálu se tak automaticky propisují do pokladny a naopak. Samotný terminál navíc může fungovat jako pokladna – třeba při obsluze na zahrádce nebo ve stánku. Dotykačka navíc nabízí desítky dalších užitečných funkcí, které usnadňují i naskladňování zboží, inventury nebo podklady pro účetnictví. A dá se propojit i s dalšími technologiemi – třeba účetními programy, bezpečnostními, objednávkovými nebo rozvážkovými systémy. To vše šetří čas, nervy i peníze,“ uzavírá Menclík.