Digitalizace gastra: Nebrat karty znamená o čtvrtinu nižší výdělky

Zdroj: Dotykačka

Hosté gastro podniků stále častěji platí své útraty bezhotovostně. Zatímco ještě v dubnu 2019 platili kartou v podnicích s terminálem jen ve třech případech z dvaceti, letos už „pípnutím“ řeší skoro každou druhou úhradu. Vyplývá to ze statistik společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém používá nejvíc tuzemských gastro zařízení. 

Pandemie změnila chování zákazníků i celé fungování gastro trhu. Podniky se musí mnohem víc soustředit na maximální efektivitu – jak v interních procesech, tak v komunikaci se zákazníkem.

Poutač na chodníku už nestačí

Ještě před pár lety stačilo umístit před vchod do podniku tabuli s denní nabídku. Uplynulé dva roky však tuto praxi zcela proměnily. Kdo dnes není na internetu, jako by nebyl. Zákazníci si chtějí online nejen vybírat, ale i objednávat.

„Základ by měl být vlastní web. Pro koho je to příliš složité, může využít platformu Vyzvednisi.cz, kde je vytvoření nabídky otázkou několika minut. Dá se tam jednoduše aktualizovat menu a je možné tudy přijímat i objednávky. Pro ty, kteří jsou ‚ze staré školy‘ to může být první krůček do 21. století,“ radí Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka, která vytváří multifunkční pokladní systémy pro gastropodniky i další odvětví.

Portál Vyzvednisi.cz může být pro podnikatele prvním krokem do online prostředí. Profil si vytvoří během několika minut.Portál Vyzvednisi.cz může být pro podnikatele prvním krokem do online prostředí. Profil si vytvoří během několika minut. | Dotykačka

Digitalizovat znamená nedělat chyby

Dalším krokem k lepší prosperitě je omezení chyb. Namísto dvojnásobné kontroly (na kterou nikdo nemá čas) je lepší rovnou eliminovat situace, kde nejčastěji vznikají. Digitalizací a automatizací.

„Ačkoli digitalizace a automatizace neznějí hezky, kdo je vyzkouší v praxi, už se nechce vrátit zpět. Třeba při nabírání objednávek: jiná příloha, nápoj bez ledu, nebo naopak s ledem… V režimu tužka-papír se tyto informace ztrácejí už při předávce kuchařům a barmanům. Opravy pak stojí čas i peníze, nemluvě o nespokojenosti hostů. Pokud ale objednávku zadáte od stolu přímo do pokladního systému, vše se okamžitě odešle do kuchyně i na bar. Je to rychlé a prostor pro omyly se sníží na minimum,“ vysvětluje Petr Menclík.

Recept na zvýšení tržeb

Podle Menclíka je digitalizace taky zaručeným způsobem, jak vydělávat podstatně víc. „Čísla mluví jasně. V podnicích, kde začnou přijímat karty, se skokově zvýší tržby v průměru o 24 až 27 procent. Čím dál víc lidí preferuje platby kartou, mobilem nebo hodinkami.“

Řada lidí už vůbec nenosí hotovost. Chtějí platit moderně.Řada lidí už vůbec nenosí hotovost. Chtějí platit moderně. | Dotykačka

Důležitost přijímání karet podtrhují i další čísla: V podnicích akceptujících karty tvoří bezhotovostní platby téměř polovinu celkového obratu, zatímco ještě v roce 2019 to bylo jen 26 procent. Za uplynulé tři roky se tedy objem karetních transakcí zdvojnásobil a tento trend nadále pokračuje.

„Zásadní výhodou bezhotovostních plateb je i to, že jsou rychlé, odpadají při nich poplatky za nakládání s hotovostí, a především: nedávají nikomu možnost cokoli vzít z pokladny. Zároveň nijak neomezují přijímání spropitného, což v minulosti býval častý argument, proč karty nepřijímat. V terminálu od Dotykačky si spropitné nastavují sami hosté, a to jako samostatnou částku, nebo stačí zaokrouhlit požadovanou platbu. Zkušenosti potvrzují, že zákazníci s tím nemají žádný problém a obsluha o odměny nepříchází,“ doplňuje Menclík.

Naprosto jedinečnou výhodou Dotykačky je navíc to, že ji díky bezhotovostním platbám můžete mít levněji. Čím víc bezhotovostních plateb totiž přijmete, tím větší slevu získáte hned v dalším fakturačním období. Ročně tak na pokladní licenci ušetříte až 4 320 Kč.

Propojit systémy dohromady

Jak už bylo řečeno, klíčem k efektivitě je eliminace chyb a úspora času. Toho se dá docílit vzájemným propojením jednotlivých technologií. Terminál by tedy měl být automaticky provázaný s pokladnou, aby nebylo nutné částku k platbě ručně zadávat (tím by opět vznikal prostor pro chyby, plus to všechny zdržuje).

„Kouzlo tkví v tom využívat technologie, které spolupracují. Dotykačka má terminál spárovaný s pokladnou. Údaje z terminálu se tak automaticky propisují do pokladny a naopak. Samotný terminál navíc může fungovat jako pokladna – třeba při obsluze na zahrádce nebo ve stánku. Dotykačka navíc nabízí desítky dalších užitečných funkcí, které usnadňují i naskladňování zboží, inventury nebo podklady pro účetnictví. A dá se propojit i s dalšími technologiemi – třeba účetními programy, bezpečnostními, objednávkovými nebo rozvážkovými systémy. To vše šetří čas, nervy i peníze,“ uzavírá Menclík.