Exsenátor Hlavatý brzdí výstavbu továrny na autodíly v sousedství své textilky

Jiří Hlavatý, majitel a ředitel textilky Juta

Jiří Hlavatý, majitel a ředitel textilky Juta Zdroj: ctk

Záměr společnosti Karsit Automotive Jaroměř postavit v průmyslové zóně u Dvora Králové nad Labem továrnu na autodíly nabírá další zpoždění. Proti výstavbě továrny se v rámci stavebních řízení odvolala dvorská textilka Juta. To podle Karsitu celý projekt zdržuje. Juta se hájí, že jí jde jen o posunutí vjezdu do budoucí továrny, aby byl dál od nemovitostí v sousedství zóny.

Chystaná továrna Karsitu za zhruba dvě miliardy má lisovat plechové díly karoserií aut, především pro koncern Volkswagen. Letos v březnu Karsit předpokládal, že do poloviny roku bude mít všechna stavební povolení a začne stavět. Ve druhém čtvrtletí roku 2019 chtěl rozjet zkušební provoz. Juta se však postupně odvolala proti vydaným stavebním povolením na příjezdovou cestu a na hrubé terénní úpravy.

„Pan Hlavatý mi původně slíbil, že záměr bude podporovat. Bohužel slib nedodržel. Jednání pana Hlavatého je pro mě nepochopitelné,“ řekl majitel Karsit Group František Řípa. K řešení situace podle Řípy nevedla ani dosavadní jednání s Jutou, při nichž byl Karsit připraven k řadě vstřícných kroků, například nabídl vybudovat do budoucí továrny ještě jeden vjezd či postavit ochranný val s parkem. Řípa připomněl, že vjezd do zóny v nynější podobě si ve studii proveditelnosti vyžádalo město. „A já jsem to tak nechal vyprojektovat,“ řekl Řípa.

Podle majitele Juty a bývalého senátora Jiřího Hlavatého jde jen o problematický vjezd do zóny. Odmítl, že by za zdržením projektu byla Juta. „Zastali jsme se lidí, co Jutu požádali o pomoc. Jde pouze o to, že se političtí představitelé města nechtějí zastat svých občanů, aby se jim nezhoršila kvalita bydlení,“ řekl Hlavatý. Pozastavil se také nad tím, že stavba tak velké továrny se řeší prostřednictvím sedmi dílčích stavebních povolení a nebylo k ní v rámci stavebního řízení uděláno veřejné projednání. Další postup Juty ve stavebních řízeních nechtěl Hlavatý předjímat.

Aby Karsit uspokojil požadavky koncernu Volkswagen na dodávky lisovaných dílů, připravuje podle Řípy alternativní řešení. A to instalaci jednoho ze sedmi lisů, které mají být ve Dvoře, ve stávajícím závodu v Jaroměři. „Toto řešení nás bude v nákladech stát 50 až 70 milionů korun navíc,“ řekl Řípa.

Továrna Karsitu ve Dvoře Králové by měla postupně zaměstnat přes 300 lidí. Podle Řípy bude Karsit zaměstnávat zcela jiné profese než Juta. „Většinu obsluhy robotizovaných linek budou tvořit specialisté strojaři s vysokoškolským vzděláním. S Jutou si nebudeme konkurovat,“ řekl Řípa.

Podle původních plánů chtěl Karsit továrnu začít stavět již loni v létě, ale stavbu zdrželo řízení o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Firma se také musela vypořádat i s námitkami stavbou dotčených subjektů. Letos proti stavbě vznesla námitky a odvolání Juta.

Karsit zatím získal čtyři pravomocná stavební povolení na připojení plynu, vody a kanalizace, elektřiny a na oplocení. Odvolání Juty proti povolení na příjezdovou cestu krajský úřad zamítl a povolení by mělo do konce srpna nabýt právní moci. U již běžícího a Jutounapadeného stavebního řízení na hrubé terénní úpravy se Karsit rozhodl pro jeho zrušení a sloučení se stavebním řízením na stavbu vlastní tovární haly.

Řípa odhadl, že stavební povolení pro terénní úpravy a stavbu továrny my mohl Karsit získat letos v listopadu. „Továrnu postavíme, ať se to někomu líbí nebo nelíbí. Každé takové protesty nám tu stavbu prodlužují, takže jsme přišli o řadu zakázek,“ řekl Řípa.

Starosta Dvora Králové Jan Jarolím (ANO) situaci označil za nešťastnou. „Věřím v dohodu. Věřím, že zvítězí zdravý rozum,“ řekl. Připomněl, že město se snažilo najít investora pro zónu 12 let. „Váží si toho, že ani tyto problémy nevzaly investorovi chuť to tady vybudovat,“ řekl starosta.

Karsit Group kromě automotive podniká i v hotelnictví, lázeňství a zemědělské výrobě. Roční obrat skupiny činí téměř tři miliardy korun, zaměstnává asi 1000 lidí. Hlavní část tržeb skupiny tvoří automobilová divize.