Akcie malajsijských aerolinek jsou na dně

Malajsijské aerolinky,

Malajsijské aerolinky, Zdroj: reuters

Hodnota společnosti Malaysian Airline System, jak zní oficiální název malajsijských aerolinek na kualalumpurské burze, v pátek spadla o 11 procent. Cena akcií klesla na 0,20 malajsijského ringitu (zhruba 1,3 koruny) za kus. Ani jeden z 15 analytiků, kteří na akcie MAS vydávají investiční doporučení, neradí její akcie nakupovat.

Akciový index leteckých společností Bloomberg World Airlines po čtvrtečním dvouprocentním poklesu v pátek oslabil jen o 0,1 procenta. „Je to hrozné. Investoři chtějí nejdřív akcie prodat a až poté si zjistit více informací,“ postěžoval si Bloombergu Geoffrey Ng, poradce investiční společnosti Fortress Capital Asset Management.

Malajsijské aerolinky letos nezažívají nejlepší rok. Pouhé čtyři měsíce po zmizení letadla na cestě z metropole Kuala Lumpur do čínského Pekingu přišla další rána. Jeho Boeing 777 mířící z Amsterdamu do Kuala Lumpuru se třemi stovkami cestujících na palubě měli nad východem Ukrajiny sestřelit proruští povstalci. Nad budoucností aerolinek, které už po březnovém zmizení svého letadla musely zastavit své plány na expanzi, tak visí otazník.

„Se dvěma takto zásadními nehodami během pár měsíců je nevyhnutelné, že důvěru cestujících v bezpečnostní procesy MA značně utrpí. To posouvá naději na ziskové hospodaření v příštím roce do říše snů,“ citoval Dow Jones Daniela Wonga z investiční banky Hong Leong. Agentura Bloomberg informovala, že malajsijské aerolinky si zahrávaly, protože let MH17 se vydal po trase, které se jiné aerolinky, jako australský Qantas či jihokorejská Asiana, záměrně vyhýbaly.

Malajsijské aerolinky si stále nesou dědictví mizerného managementu, který společnost uvrhl do obrovských ztrát. V roce 2002 došlo k restrukturalizaci společnosti, kdy část dluhu přešla na vládní agenturu. Dodnes je malajsijská vláda s 52procentním podílem největším akcionářem. Ztrátová zůstává ale firma dodnes. Za první letošní čtvrtletí prodělala 343 milionů ringitů, tedy 2,15 miliardy korun. Od začátku roku 2011 nasbírala akumulovanou ztrátu téměř 30 miliard korun.