České letouny L-410 se mají vyrábět v Rusku. Část již za dva roky

Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG.

Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG. Zdroj: CTK

Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG.
Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG.
Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG.
Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG. Na snímku je generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.
Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG. Na snímku je vedoucí projektu L-410 NG Miroslav Pešák.
7
Fotogalerie
Výroba letadel pro regionální dopravu L-410 v Rusku by mohla začít v roce 2020. V sibiřském Tomsku to prohlásil Andrej Kozicyn, šéf Uralského těžebního a hutního závodu (UGMK), který je vlastníkem kunovické letecké firmy Aircraft Industries. Produkce českých letadel se má podle Kozicyna ujmout firma Uralský závod civilního letectví (UZGA) ve spolupráci s UGMK. Část letounů by se údajně měla vyrábět už napřesrok.

Zda bude výroba letadel do Ruska přenesena, nebo bude spuštěna souběžně s produkcí v Česku, z Kozicynových slov nevyplývá. Šéf uralského koncernu nicméně řekl, že stroje vyráběné v Rusku by měly být určeny pro trh v Rusku a v sousedních státech.

Aircraft Industries je největším výrobcem civilní letecké techniky v ČR, zaměstnává kolem tisícovky lidí. Nosným programem firmy je právě malý dopravní letoun L-410 dodávaný do mnoha zemí, především do Ruska. L-410 byl vyvinut v druhé polovině 60. let, mezitím byl několikrát modernizován.

Společnost UZGA chce podle ruské agentury TASS investovat do projektu výroby českých letounů v Rusku 1,2 miliardy rublů během příštích dvou let. Na letišti Uktus v Jekatěrinburgu má vyrůst řada nových výrobních objektů, letiště má projít modernizací a další náklady si podle TASS vyžádá vyškolení personálu a certifikace lokalizovaných strojů pro ruský trh.

Generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková v červenci ČTK řekla, že firma letos zatím prodala tři letadla do Bangladéše a jedno do Alžírska. Jedná se o prodeji do Indie, Číny, Kazachstánu a Grónska. Společnost hodlá vyrobit 18 letadel, loni jich vyrobila o dvě méně a 16 letadel také prodala.

Plšková řekla, že přesun továrny z Kunovic do Ruska by byl nákladný. „Myslím si, že naši majitelé ví, že je tady potenciál v lidském faktoru. Naši lidé jsou šikovní a mají obrovské zkušenosti, což je naše doména,“ řekla.