Dezinformace cílí na celý tuzemský bankovní sektor, říká šéf české Raiffeisenbank

Generální ředitel Raiffeisenbank Igor Vida

Generální ředitel Raiffeisenbank Igor Vida Zdroj: E15 Dominik Kučera

Jedna z významných tuzemských bank se v předchozích dnech stala obětí dezinformační kampaně týkající se jejího finančního zdraví. Záležitost se podle generálního ředitele české Raiffeisenbank Igora Vidy dotýká i ostatních peněžních ústavů na českém trhu i v ostatních zemích střední Evropy. Cílem zjevně ruských dezinformátorů je způsobit bankám potíže například tím, že lidé začnou hromadně vybírat vklady.

„Rád bych našim klientům poděkoval. Za důvěru i za zdravý selský rozum. I přes množství různých typů dezinformací si zachovávají chladnou hlavu a informace si ověřují,“ řekl deníku E15 Vida. 

Kdy jste poprvé zaznamenali, že se objevují falešné zprávy o špatném zdraví Raiffeisenbank?

Falešné informace o celém českém bankovním sektoru se začaly objevovat na počátku minulého týdne a jejich intenzita sílila. Nejdříve na sociálních sítích, následně se překlopila do SMS zpráv. Zprávy se týkaly více bank.

Projevilo se to na pobočkách tak, že by se třeba klienti více vyptávali, či dokonce vybírali peníze? 

Rád bych našim klientům poděkoval. Za důvěru i za zdravý selský rozum. I přes množství různých typů dezinformací si zachovávají chladnou hlavu a informace si ověřují. Naše služby poskytujeme jako obvykle a klienti v nás mají plnou důvěru, nezaznamenali jsme žádné jejich nestandardní chování na základě těchto dezinformací. Také bych rád uvedl, že v uplynulých dnech jsme se spíše setkávali s požadavky na otevírání nových účtů a převody depozit do naší banky.

Jste v souvislosti s falešnými zprávami v kontaktu s ČNB, popřípadě s bezpečnostními složkami?

Obecně jsme v situaci, kdy je nutné, aby spolu všechny bankovní instituce  komunikovaly a k dění na trhu se stavěly aktivně. To se děje jak na poli České bankovní asociace, tak ve spolupráci s Českou národní bankou. Dezinformace nemíří na jednu banku, ale na celý český bankovní sektor. Stejně tak dostáváme zprávy, že se dezinformační kampaň týká i dalších středoevropských bank.

Video placeholde
Očima guvernéra: Srovnání inflace v roce 2008 a teď • Videohub

Činíte nějaké kroky, abyste klienty uklidnili? Kromě statusu na Linkedin…

Ano, aktuálně v případě, kdy klient zavolá na klientské centrum nebo zkontaktuje bankéře, uvádíme informace na pravou míru a ukazujeme klientům reálná data a fakta. Jsme rádi, že se klienti doptávají a o situaci se zajímají. Naší rolí je jim pomáhat. Klienti najdou informace také na našich webových stránkách a též na našich sociálních sítích. Připravujeme nové stránky, které klientům pomohou se v takové situaci dezinformacím účinně bránit.

V záloze máme možnosti komunikace prostřednictvím internetového či mobilního bankovnictví, kde sdílíme informace o možnosti přispět na pomoc lidem zasaženým konfliktem na Ukrajině. Dosud tak naši klienti poslali 190 milionů korun.