Dráhy vydají další dluhopisy za miliardy, splatí starší dluhy

Příměstský vlak přijíždí do stanice Praha-Horní Počernice

Příměstský vlak přijíždí do stanice Praha-Horní Počernice Zdroj: Stepan Bruner, E15

České dráhy plánují vydat další emisi dluhopisů v objemu miliard korun. Měla by nahradit dluhopisy ve výši 300 milionů eur (8,1 miliardy korun), které dopravce vydal v roce 2011 a jejichž splatnost je letos v červnu. Novou emisi, která by měla být zhruba ve stejném objemu, plánuje dopravce vydat během května a června. Na setkání s novináři to řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek.

„Vidíme to jako příležitost snažit se refinancovat na delší dobu a za levnější peníz,“ uvedl Krtek. Výnos z původních dluhopisů byl 4,5 procenta, nyní by dráhy chtěly dluhopisy udat s úrokem 1,5 procenta až tři procenta, aby klesly úrokové náklady společnosti.

Jen na úrocích platí skupina Českých drah, kam kromě osobní dopravy patří nákladní doprava provozovaná společností ČD Cargo, ročně 1,3 miliardy korun. Celkové zadlužení společnosti se loni vyšplhalo na 33,2 miliardy korun. Během příštího roku by ale dluh firmy, která nyní masivně investuje do obnovy vozidlového parku, měl začít klesat.

Loni České dráhy hospodařily se ztrátou 1,4 miliardy korun. Zhruba 700 miliony korun se na propadu podílelo vyplacení 1,2 miliardy korun na základě prohraného sporu se Škodou Transportation jako doplatek za pozdní dodávku 20 lokomotiv, které drahám nařídil vyplatit rozhodčí soud. Zbylých 500 milionů korun pro případ prohraného sporu držely ČD v rezervách.

Dráhy loni prodělaly

Vyplacení peněz kritizoval ministr dopravy Dan Ťok, který regulérnost rozhodnutí arbitrážního soudu zpochybňoval už dříve. S výrokem arbitrážního soudu nesouhlasí ani České dráhy, uvedl Krtek. Zaplatit ale firma musela, vyplývalo to z posudků, které si dopravce nechal udělat. Nesplacení dluhu by podle Krtka mohlo být chápáno jako porušení podmínek dluhopisového programu. Neplacením navíc narůstaly úroky z prodlení o 166 tisíc korun denně. Tato částka se od vynesení rozhodnutí do zaplacení v minulém týdnu vyšplhala na více než 20 milionu korun.

Společnost se nyní rozhoduje, zda zaplatí i tuto částku. Proti arbitrážnímu rozhodnutí totiž podala dvě žaloby k soudu. V prvním se domáhá zrušení celého rozhodnutí a ve druhém, které je starší, rozporuje nezávislost jednoho z arbitrů. Pokud u soudu uspěje, bude zaplacené peníze po škodovce zpětně vymáhat.