Dráhy vydaly miliardové bondy, většinu dají na staré dluhy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Slama

České dráhy tento týden vydaly druhou emisi mezinárodních dluhopisů. Cenné papíry za 300 milionů eur (7,7 miliardy korun) si během pondělka rozebrali hlavně evropští investoři. Roční kupon má hodnotu 4,125 procenta.

Největší zájem byl přitom v Německu a Rakousku, kde se udalo přes čtyřicet procent bondů, na Velkou Británii připadlo 23 procent. Celkem se v Evropě udalo 86 procent emise. Prim na straně poptávky hrály pojišťovny, banky a penzijní fondy.

„Finanční prostředky budou použity na pokrytí investic, primárně modernizace a nákup nových vozidel, a také na částečnou úhradu krátkodobého a dlouhodobého dluhu,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Dráhy například zbrojí na pilotní tendr na provoz dotovaných vlaků na trati Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc, probíhá i soutěž na nové motorové vlaky za miliardu. Ve hře je stále i několikamiliardový nákup souprav Railjet od Siemensu.
Dráhy ale potřebují novou sadu bondů hlavně na splacení starých závazků. V polovině prosince je splatná vůbec první drážní emise z roku 2009, tehdy šlo ještě pouze o tuzemské cenné papíry. Celkem podnik musí splatit dvě miliardy korun.
Podle náměstka ministra dopravy a šéfa řídicího výboru Českých drah Lukáše Hampla musí jít na refinancování starých dluhů kolem sedmdesáti procent výnosů z nové emise. Vydávání vlastních dluhopisů umožnily firmě mimo jiné dlouhodobé smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy, jež zaručují stálý příjem nejméně po deset let.

Posun soutěže
České dráhy posunuly termín pro podání nabídky v soutěži na jedenáct nových motorových souprav. Rozhodujícím dnem se stalo 17. září. Dodavatelé tak získali více než měsíc k dobru oproti původnímu termínu. Vlaky za více než miliardu chtějí dráhy nasadit na trať Ostrava–Opava– Olomouc. Odeberou je, ale jen pokud uspějí v tendru ministerstva dopravy.