Největší zájem byl přitom v Německu a Rakousku, kde se udalo přes čtyřicet procent bondů, na Velkou Británii připadlo 23 procent. Celkem se v Evropě udalo 86 procent emise. Prim na straně poptávky hrály pojišťovny, banky a penzijní fondy.
„Finanční prostředky budou použity na pokrytí investic, primárně modernizace a nákup nových vozidel, a také na částečnou úhradu krátkodobého a dlouhodobého dluhu,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.
Dráhy například zbrojí na pilotní tendr na provoz dotovaných vlaků na trati Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc, probíhá i soutěž na nové motorové vlaky za miliardu. Ve hře je stále i několikamiliardový nákup souprav Railjet od Siemensu.
Dráhy ale potřebují novou sadu bondů hlavně na splacení starých závazků. V polovině prosince je splatná vůbec první drážní emise z roku 2009, tehdy šlo ještě pouze o tuzemské cenné papíry. Celkem podnik musí splatit dvě miliardy korun.
Podle náměstka ministra dopravy a šéfa řídicího výboru Českých drah Lukáše Hampla musí jít na refinancování starých dluhů kolem sedmdesáti procent výnosů z nové emise. Vydávání vlastních dluhopisů umožnily firmě mimo jiné dlouhodobé smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy, jež zaručují stálý příjem nejméně po deset let.
Posun soutěže |
---|
České dráhy posunuly termín pro podání nabídky v soutěži na jedenáct nových motorových souprav. Rozhodujícím dnem se stalo 17. září. Dodavatelé tak získali více než měsíc k dobru oproti původnímu termínu. Vlaky za více než miliardu chtějí dráhy nasadit na trať Ostrava–Opava– Olomouc. Odeberou je, ale jen pokud uspějí v tendru ministerstva dopravy. |