Klimatický balíček může mít negativní dopady na životní úroveň, řekl guvernér ČNB

Video placeholde
Očima guvernéra E01-na embed
Guvernér ČNB Jiří Rusnok
Guvernér ČNB Jiří Rusnok
3
Fotogalerie

Výhrady ke způsobu, jakým jsou v Evropské unii přijímána opatření v rámci boje proti klimatickým změnám, vyjádřil v pořadu deníku E15 Očima guvernéra Jiří Rusnok, guvernér České národní banky. „Zelená ekonomika nemůže ignorovat dopady rozhodnutí, pokud jsou významné do ostatních sfér života – ekonomického i společenského,“ uvedl.

Jako příklad hodný následování Rusnok uvedl měnovou politiku. Jejím cílem je sice v případě České národní banky cenová stabilita, ale zároveň nemůže ignorovat celkovou rovnováhu ekonomiky. „A podle mě by to neměla ignorovat žádná jiná politika,“ podotkl.

V EU se v současnosti projednává klimatický balíček, takzvaný Fit for 55. Zavádí řadu změn, které mají Evropu, respektive členské země EU dovést k uhlíkové neutralitě. Opatření budou mít zásadní dopad na ekonomiky jednotlivých zemí, na firmy i na občany.

Evropská komise chce do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 55 procent proti roku 1990. Konkrétně jde například o zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Rozšířit se má mimo jiné i systém emisních povolenek mimo jiné na domácí vytápění. 

„Máme přece pravidla, že když se přijímají nové zákony, tak se správně má udělat analýza dopadů,“ uvedl Rusnok s tím, že v případě klimatického balíčku EU žádné větší studie tohoto typu nezaznamenal. „A nezaznamenal jsem ani žádnou větší veřejnou debatu. To považuju za chybu,“ dodal.

Jako velmi problémové vidí Jiří Rusnok možné negativní hospodářské dopady. „K čemu nám bude, že dosáhneme stanovených cílů, například ve snižování oxidu uhličitého, když to bude cesta, která zdevastuje ekonomiku a životní úroveň lidí,“ zdůraznil.

Jako krajní příklad uvedl, že ve výsledku může politika EU vést mimo jiné k tomu, že lidé nebudou mít na nákup nových osobních aut na elektrický pohon, a tak budou nuceni jezdit ve starých ojetinách. „Jejich dopad na životní prostředí bude horší, než tomu je u moderních nových vozů se spalovacími motory,“ připomněl.