Nekvalitní ojetiny se kvůli konci intervencí valí do Česka
Koruna posilující po skončení intervencí nabízí příležitost překupníkům ojetých automobilů. Pořízení ojetiny v zahraničí vyjde díky pevnější měně levněji a tak domácímu trhu hrozí příliv závadových automobilů z druhé ruky. Shodují se na tom zástupci autobazarů AAA Auto i AutoESA.
Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová varuje před rizikem, jemuž čelí čeští spotřebitelé. „Hrozí zvýšení počtu dovážených aut ze strany různých překupníků, kteří se budou snažit tyto vozy prodat zejména skrze internetové inzertní servery,“ upozorňuje Topolová.
Zákazníkům pak hrozí, že se nedomohou záruky v případě reklamace. „Na první pohled výhodný nákup se tak může značně prodražit,“ domnívá se Topolová.
Její slova potvrzuje ředitel strategického rozvoje AutoESA Pavel Foltýn. Zmnožení nekvalitních vozů nenastane okamžitě, to lze očekávat až během několika let. „Dovozci vadných ojetin se budou snažit tyto vozy prodat do autobazarů. Ty kvalitní je odmítnou a automobily skončí v soukromém prodeji – takzvaně na ulici,“ domnívá se Foltýn.
Video: Poprvé za volantem čtyřoké Škody Octavia Scout
Možnému zaplavení trhu nekvalitními vozy navíc nahrává fakt, že silnější koruna zdraží zánovní ojetiny, které z Česka putují do západní Evropy.
Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia prověřující původ a historii vozidel, v posledních dvou letech dovoz ojetin ze zahraničí výrazně roste. V roce 2015 se import zvýšil o čtvrtinu, loni byl nárůst mírnější. „Zhoršila se ale skladba dovážených ojetin. Již přes 52 procent tvoří auta starší deseti let,“ podotýká Pajer.
Zvýšený objem dovážených ojetin potvrdila za Porsche ČR Zuzana Joklová s tím, že nepředpokládá výraznou změnu cen. „Poklesly by jen v případě, že by se dovoz rapidně zvýšil,“ soudí.
Očekávaný prodej ojetých aut v Česku se letos odhaduje na sedm set tisíc, nepatrně více proti loňsku. Nejčastěji pocházejí z Německa – až třetina aut na tamním trhu má přitom stočený tachometr, uvedl podle AAA Auto německý autoklub ADAC.
Celkově v Česku jezdí zhruba pět a půl milionu osobních vozů. Dovoz osobních ojetých aut loni meziročně vzrostl o čtyři procenta na 38,3 tisíce vozů, přičemž podíl aut starších deseti let vzrostl o čtyři procentní body na 53,4 procenta.